ALGEMEEN > Gips > Wat gebeurt er als er toch wat gips in het werkstuk is gekomen tijdens het bakken

Ik heb een gipsmal gemaakt en wil het werkstuk dat er goed uitgekomen is alsnog bakken.
Ik heb goed gekeken en gipsresten weggeschrapt .
Hoe groot en wat is het risico dat ik loop als ik het bak?

9 antwoorden

  • Er mogen geen stukjes gips in de klei vermengd raken. Deze kunnen tijdens het bakken stukken van de scherf laten afbreken. Ook na het bakken kan het dat er nog stukken scherf van het werkstuk afbreken omdat er gips in de klei zit.
    mvg Yoka
    beantwoord
  • Klei krimpt,gips niet dus kan je je voorstellen dat de klei barst als het gebakken wordt,komt teveel spanning op die plek.
    Kan je beter geen risico mee nemen als het ook in de klei zit.
    beantwoord
  • Mmmmm... ik denk niet dat dit de reden is. Door verhitting krijg je ' ongebluste kalk 'en gaat mee krimpen met de klei. Beiden hebben een gloeiverlies. Gips verliest zijn Carbonaat en wordt Calciumoxide.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Ongebluste_kalk

    Na afkoeling zet dit Calciumoxide zich terug om in Calciumhydroxide en zet uit.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebluste_kalk
    beantwoord
  • Heb ooit eens een proefje gedaan met een tegeltje waar ik opzettelijk stukjes gips van gemiddeld 3 à 4 mm in verwerkt had. Niet te geloven, dat tegeltje heeft geen enkel scheurtje of barstje vertoond.
    Ik weet niet meer of ik dat achteraf nog geglazuurd gebakken heb, zou dat nog eens moeten uitproberen.
    Al eens cement, koffie of andere vreemde toevoegingen aan klei gedaan?
    Gr
    Roland
    beantwoord
  • Jacky, door de hoge temperatuur gaat gips over in wat we noemen ' ongebluste kalk '. De scherf gaat hierdoor niet stuk tijdens de stook en ook niet direct kort erna, maar eens dat dit vocht kan opnemen, gaat deze kalk ' geblust ' worden en zet onvermijdelijk uit met het gevolg een barst of een stukje scherf wat loslaat. Soms kan dit enkele dagen tot enkele maanden duren voor je de schade ziet.
    beantwoord
  • Het lijkt me sterk dat er TIJDENS de stook gips in een werkstuk komt. Grin
    beantwoord
  • Heb geen maanden maar jaren dat stukje klei bijgehouden en er is niks kapot gegaan.
    En nee, meneer Grin, die gipsstukjes heb ik er opzettelijk vóór het bakken in gedaan. (Zie mijn antwoord van 18-11-2014)
    beantwoord
  • Jacky, dit stukje klei met gips erin moet zeker bewaren, gezien het alle wetten van de natuur tart.
    beantwoord
  • Als bouwkundige heb ik ervaring met gips of kalk in gevelstenen.
    Als er 'kalkluizen' in de gevelsteen zitten dan gebeurt er in het begin niks, maar na enkele jaren springen er stukken van de gevelstenen en komen de kalkstukjes bloot te liggen.
    Water en Vorst blijken dit te veroorzaken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.