ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > te glanzend.

Mijn werkstuk geglazuurd met goudbrons. Nu is het te glanzend.
Kan ik dat nog veranderen met een andere glazuur, of is er een middel waarmee de glans minder word. Vriendelijke groet ,Lien Wooning
Bijlagen:

2 antwoorden

  • Er kunnen veel oorzaken zijn die ervoor zorgen dat een glazuur te veel gaat glanzen, bv te dun geglazuurd, te hoog gestookt, te snel afgekoeld vanaf de toptemperatuur. Ik ken dit glazuur niet en weet niets over de snelheid van stoken en van afkoelen. Heb je vooraf een testje gedaan met het glazuur in verschillende diktes? Bij sommige glazuren kan het helpen de 150 graden vanaf de toptemperatuur het afkoelen te vertragen. Een dergelijke actie bevordert de kristalvorming in het glazuur waardoor het oppervlak er matter uit komt te zien. Misschien is dit mosterd na de maaltijd in jouw geval.
    Je zou kunnen proberen een testje van het glazuur te stoken als hierboven aangegeven. Als dat het gewenste resultaat heeft, kun je de uil van een nieuwe laag glazuur voorzien en op die manier stoken. Je kunt ook proberen deze uil opnieuw te stoken tot ca 50 graden onder de eigenlijke stooktemperatuur en van daar af vertraagd te koelen. Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Ik heb het geprobeerd maar de glans bleef. Uiteindelijk heb ik de uil met acryl verf zwart gemaakt daarna met een groene acryl verf en het overtollige weg geveegd. Daarna met een beetje antiek brons. Daarna met matte vernis gespoten. Het lijkt nu een bronzen uil. Maar het is een nood oplossing.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.