ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > soda omrekenen

Mijn gecalc. soda is op, maar ik heb nog 25 kg natriumbicarbonaat staan. Huishoudsoda lijkt mij ongeschikt omdat daar een (mij) onbekende hoeveelheid gebonden water in zit, waardoor ik niet weet hoeveel Na ik toevoeg. En die bicarb staat er toch... Klopt mijn berekening als ik denk dat elke 100 g soda (Na2CO3)in een recept mij 62 g Na2O oplevert, die dan weer komt uit 168 g bicarb (NaHCO3)? M.a.w. bicarb = 1,7 x soda?

3 antwoorden

  • De exacte berekening is niet zo zeer van belang omdat het gebruik van kristalsoda in een glazuur toch een onnauwkeurigheid oplevert omdat het een oplosbare grondstof is. Het blijft onduidelijk hoeveel ervan in de scherf trekt en hoeveel ervan werkzaam blijft in het glazuur. Dat gold ook voor de soda siccum. Dus globaal gesproken is de berekening ok als uitgangspunt. Nu maar hopen dat het bicarbonaat niet als gist gaat werken in het glazuur (grin)
    beantwoord
  • Michel, je hebt gelijk met dat intrekken van de soda, maar ik wil in ieder geval de uitgangssituatie zo goed mogelijk hebben, vandaar dit gereken eventjes. Overigens zijn het Carbon trap shino's, dus de soda moet zeker ook naar buiten trekken...
    beantwoord
  • De berekening is juist, hoor.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.