ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Voedselveilige glazuur?

Beste mensen,
Als ik een kant en klare voedselveilige transparante of witte glazuur neem en die kleur met een paar procent oxides ofcarbonaten, blijft de uiteindelijke glazuur dan ook voedselveilig?
Ik wil ijzer, kobalt, koper, mangaan en nikkel gaan gebruiken. Nu weet ik wel dat een aantal hiervan giftig zijn, maar misschien dat een paar procent (0,5 - 3) niet uitmaakt. Wie kan mij hier iest meer over vertellen?
Alvast bedankt, Nelly

10 antwoorden

  • Hierbij een recent rapport van de NVWA betreffende de migratie van zware metalen uit glazuren.

    https://www.vwa.nl/txmpub/files/?p_file_id=2204910
    beantwoord
  • Dank Eric, maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit.
    Dit artikel gaat over Tajines waarin gekookt word.
    Ook word hier alleen maar over Cobalt en Nikkel gesproken (van het gene ik wil gebruiken) en zie ik niet of ik dit kan/mag gebruiken.
    Voor de duidelijkheid, ik wil dit gaan gebruiken op schalen en kommetjes.
    beantwoord
  • Nelly,
    Hier twee artikelen die daarover gaan.

    digitalfire.com/.../..._are_they_leachable_12.html

    digitalfire.com/.../...ur_fired_ware_safe_279.html

    Je kunt nu eigenlijk niet zeggen wel of niet foodsafe, pas nadat je de glazuren met de oxides hebt gecombineerd kun je gaan testen. Je zou ook de binnenkant met het ongekleurde glazuur kunnen glazuren en alleen de buitenkant met het gekleurde.

    Onder 'Food safety' vind je meer
    digitalfire.com/.../index.html#GlazesFood Safety
    beantwoord
  • Nelly, zet al die kleurvormende oxides aan de kant en gebruik enkel pigmenten voor steengoed (met persoonlijke voorkeur voor het FERRO gamma, het vroegere Degussa gamma ). Dit is een professioneel advies !
    beantwoord
  • Probeer de essentie van het verhaal te begrijpen. Niemand kan je vertellen of het mag, je kunt het altijd.
    beantwoord
  • Als ik dit zo hoor, dan kun je niet makkelijk zeggen of iets 100% voedselveilig is. En er is inderdaad een verschil tussen wat kan en wat mag, maar ik wil mjin producten wel graag met een gerust hart verkopen.
    Lucien, ik vind jouw opmerking wel verrassend. Naar ik dacht te begrijpen kleuren veel mensen met oxides. Ik ook, omdat ik denk dat ik met oxides meer verassende kleuren kan krijgen dan pigmenten. Zeker in combinatie met stoffen zoals rutiel etc. Vergis ik me daar dan ik?
    beantwoord
  • Nelly, het zijn niet de kleurvormende oxides die het karakter en effecten geven aan een glazuur, maar wel het glazuur waar je die pigmenten in verwerkt zijn. Zo noem je zélf al een grondstof waar je al speciale effecten mee kan bereiken, maar is géén kleurvormende oxide. De natuurlijke verontreiniging door ijzeroxide heeft wel een invloed op de kleur, maar het is het titaan-gedeelte wat deze effecten geeft. Kleurpigmenten zijn zelfs stabieler in gebruik, gezien de kleurvormende oxides reeds ingekapseld zijn.Verder is van belang wat veiligheid betreft, dat het een gladde, glanzende glazuur als eindresultaat geeft. Satijn - of matte glazuren zijn zeker af te raden, gezien deze geen volledige smelting hebben.
    beantwoord
  • Beste Lucien, dat is al iets duidelijker voor me.
    Waar ik mee werk zijn vooral Transparante glanzende en craquele glazuren. Dus als ik dan alleen nog pigmenten toevoeg dan ben ik wat zekerder van de kleur en de veiligheid.
    Maar ga ik nog andere grondstoffen toevoegen, dan vervalt deze zekerheid (deels), dat is natuurlijk afhankelijk van wat ik toevoeg.
    Nu werk ik graag met Rutiel, klopt het dat dit de voedsel veiligheid niet in gevaar brengt?
    beantwoord
  • Craquelé glazuren voor gebruiksgoed zijn af te raden. Rutiel is veilig. digitalfire.com/4sight/material/rutile_1204.html
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.