ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Glazuren aan beide kanten

Hallo mede-keramisten :)
Ik wil graag twee kleine tegeltjes van 3 bij 3 cm glazuren aan beide kanten..
Ik zou graag allebei de kanten mooi egaal willen hebben..
Heeft iemand een idee over hoe ik dit het beste kan aanpakken?



3 antwoorden

  • Beste Mark, Het glazuren zelf zou ik doen door te dompelen en dan de smalle zijkanten later even met een klein sponsje voorzichtig afvegen. Tegeltjes tijdens dompelen vast houden aan de zijkantjes dus. Even een handigheidje is dat... Of beschilderen met glazuur waar een deel pehatine of een andere lijmstof in zit die het kwasten bevordert. Later vloeit het mooi uit tijdens het stoken.
    Dan als ze de oven in gaan, rechtop zetten met de smalle zijde op een klein ovenplaatje. Ik neem aan dat de smalle zijkantjes van de tegeltjes niet geglazuurd worden. En dan hopen dat ze niet omkiepen;) Of, mocht je de tegeltjes zelf maken, (en deze nog vochtig zijn), dan kun je er met een ijzerdraad via de smalle zijkanten een gaatje doorheen trekken, het gat zie je alleen in de zijkant. Je hebt dan een kraal als het ware, die met vuurvaste kanthaldraad in de oven te bevestigen is, zodanig dat het glazuur de oven niet raakt. Je zou dat zelf even moeten bekijken, hoe of wat....
    Vr. Groetjes, Jeanine


    beantwoord
  • Wow top advies!!

    Heel erg blij mee :) Ik wist echt niet hoe ik die tegeltjes zou moeten bakken. Maar inderdaad moet het met een draadje lukken door de zijkant. Daar ga ik morgen meteen mee aan de slag.

    Bedankt Jeanine!!
    beantwoord
  • Oh da´s leuk te lezen Mark! Ik dacht al, die zal het wel een heel verhaal vinden...haha. Maar ik hoop dat het lukt;)
    Jeanine
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.