ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Glazuurproeven markeren

Hallo,
Ik heb echt een beginnersvraag, maar ik kan deze nergens terug vinden op het forum..
Ik wil glazuurproefjes maken en deze markeren zodat ik kan zien welke proef welk glazuurnummer heeft.
Kan iemand mij vertellen wat ik het beste kan gebruiken?
Ik neem aan dat potlood en stift gewoon wegbrandt in de oven.

15 antwoorden

  • je kan een glazuurpotlood gebruiken. do je op de achterkant van je proefje

    Groet, Lien Wooning.
    beantwoord
  • Oké dank je Lien! Dan ga ik die vanmiddag effe halen :)
    beantwoord
  • Let wel op dat de glazuurpotlood ook geschikt is voor de gekozen glazuurtemperatuur. Sommigen zijn niet geschikt voor steengoed, het is dan niet leesbaar.
    Men kan voor alle temperaturen een oplossing gebruiken van rood ijzeroxide opgelost in wat water en daarmee een notitie "schrijven" met een fijn kwastje op je proefplaatje.
    succes Sonja
    beantwoord
  • Ik heb tot mijn verrassing gemerkt dat nummers die ik met een dikke viltstift (permanent marker) heb aangebracht ook zichtbaar blijven - ik denk dat er iets van kobalt in de inkt zit.
    beantwoord
  • Beste Mark. Wat goed dat je proefjes maakt. Ja, potlood en stift branden weg. Ik ken twee manieren van markeren: het eenvoudigste en duurste is in een keramiekwinkel een speciaal markeerpotlood kopen. Wat je daarmee schrijft brandt niet weg.Dat potlood moet je vaak slijpen,want het slijt snel; het beste is met een scherp mes. Een goedkopere methode is wat ijzeroxide poeder(of een andere oxide) oplossen in water. Goed roeren en blijven roeren. Met een ouderwetse kroontjes pen kan je dan op biscuit gestookte plaatjes schrijven. Eerst even goed oefenen !! Want het is in het begin best lastig.
    Succes, Tjalda Wesseling
    beantwoord
  • Mark, ik gebruik dit : www.ceraline.be
    beantwoord
  • Goedemorgen iedereen! Bedankt allemaal voor de goeie tips. Leuk om te zien dat iedereen toch zijn eigen manier heeft om dit te doen. Ik vind dit forum echt zo geweldig en leerzaam.
    Iedereen is zo betrokken, echt heel tof!
    Ik heb nu een oplossing gevonden wat voor mij de goedkoopste oplossing is. En dat is gewoon met een heel klein kwastje met dezelfde glazuur op de achterkant schrijven :p
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Beste Mark,
    Met glazuur "geschreven" heb ik ook gedaan. Maar let er op dat het niet aan je bodemplaat vast hecht. Het glazuurlaagje van de letters gaat nl ook smelten.
    beantwoord
  • Ja dat klopt Corrie, ik heb om dit te voorkomen ook standaards gemaakt waarin deze proefjes rechtop kunnen blijven staan :) dan kan ik ook zien welke glazuren alsnog druipen
    beantwoord
  • Hallo Maria,

    Ik ben naarstig op zoek naar een viltstift waar mee ik kan markeren op keramiek en dat leesbaar blijft wanneer het tussen de 800 en de 11oo graden wordt gestookt. Kun je mij het merk en het typenummer van de door jou gebruikte viltstift doormailen?
    Daar zou ik enorm mee geholpen zijn.
    In afwachting van je reactie info@michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, ik ben gaan kijken in mijn workshopje en vond daar verschillende viltstiften, waaronder een Berol Autoseal Ink Toughpoint. Ik denk dat ik die gebruikt heb, maar weet dat niet helemaal zeker. De oven gaat morgen of overmorgen toch aan dus dan kan ik mooi even een proefje doen.
    Wordt vervolgd...
    beantwoord
  • beetje kaolien vermengen met wat kobaltoxide oplossen in water en dan aanbrengen met een kwastje lukt ook goed.

    Frans
    beantwoord
  • Krassen gaat ook goed. Ik gebruik een soort indruk stempeltjes uit de taartenwinkel om tegels te nummeren
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Gewoon zwart ijzeroxide met een beetje water vermengen, en dan met een kleine penseel aanbrengen.
    beantwoord
  • Hoeft geen zwart ijzeroxide te zijn. Gewoon ijzeroxide, evt met wat kobaltoxide erbij werkt prima.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.