ALGEMEEN > Klei - algemeen > klei geschikt voor groot/groter draaien?

De klei die ik gebruik voor het draaien wordt snel slap en zakt makkelijk in. Nu kan dit natuurlijk aan mijn techniek liggen, maar ik zou graag willen weten of de klei die ik gebruik wel zo geschikt is voor het draaien van werk van meer dan 4 kilo. Het is een klei van Sio-2 en heet PRGF. De samenstelling is als volgt:
SiO2 - 51,8 %
Al2O3 - 32,6 %
FeO - 4,61 %
TiO2 - 1,39 %
CaO - 0.49 %
MgO 0,44 %
Na2O - 0,24 %
K2O - 1%
MnO - > 0,01%
L.O.I. - 7.6 %
Met 40 % chamotte 0- 05 mm. Verder is de plasticiteit 24.
gevraagd

2 antwoorden

  • Ineke, de klei die ik gebruik, is de Creaton 254. Deze wordt door veel professionele pottenbakkers gebruikt, en is heel geschikt om groot mee te draaien. Ook gebruik ik Franse Gres, da's een stevige donkergrijze kleisoort die na 't bakken mooi zalmkleurig wordt...;) die ook heel geschikt is.
    Inderdaad is techniek redelijk belangrijk; hoe langer je bezig bent aan een pot, hoe meer deze verzadigd wordt van het water wat je gebruikt. Met als gevolg dat deze in kan zakken.
    Zelf draai ik een grote vaas weleens in twee delen die ik na geringe droging op elkaar bevestig en vervolgens netjes afdraai. Dan kun je wat sneller elk deel draaien en treedt de verzadiging minder snel op.
    Groet, Jeanine
    beantwoord
  • Jeanine,
    Hartelijk dank voor je reactie. Overstappen op een andere kleisoort is inderdaad een mogelijkheid. Alleen heb ik aardig wat glazuren ontwikkeld die bij deze klei passen. Ik wil er eigenlijk mee verder en er wat grotere stukken uit een geheel mee kunnen draaien. Ik ben benieuwd of deze klei dat goed kan hebben. Als dat het geval dan weet ik dat ik mijn techniek moet verbeteren. Als het een 'lastige' klei blijkt te zijn dan is het misschien beter om voor een andere klei of andere werkwijze te kiezen. De technische specificaties van de klei zeggen me echter niets. Ik zou graag willen weten wat deze betekenen voor het draaien met deze klei.
    Groet,
    Ineke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.