ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > hoe komt het dat geel ijzeroxide ineens rood uit mijn elektrische oven komt?

Mijn voorwerpen die gekleurd werden met geel ijzeroxide komen de laatste tijd rood uit de elektrische oven! Weet iemand hoe dit komt aub.
Hartelijk dank.

8 antwoorden

  • De laatste tijd ? Geel ijzeroxide heeft als samenstelling 2Fe²O³ . 3H²O en wordt ook wel Limoniet genoemd. Bij verhitting blijft er enkel Fe²O³ over, wat de mol.samenstelling is van rood ijzeroxide. Dus bij oxiderend stoken zal geel ijzeroxide steeds rood geven, en bij reductie celadon-groen tot zwart.
    beantwoord
  • Ik begrijp het totaal niet, in het verleden bekwam ik geel, maar denk dat ik toen het stookgat dicht liet, kan dat een reden zijn?
    Ik heb reeds de vraag gesteld bij Colpaert Ceramics, daar krijgen ze geregeld deze vraag. Ik zal het me dus wel niet inbeelden.
    beantwoord
  • Gebruikte je eerst een loodrijke glazuur en nu een alkali-boor glazuur beneden de 1080°C ? Aan het rookgat ligt het niet. Als het dat niet is, mag Colpaert zich vragen stellen. :-)
    beantwoord
  • Geen glazuur, op de biscuit gebakken scherf bracht ik een laagje geel ijzer oxide aan, ik heb zo verschillende juweeltjes gemaakt. En die kwamen er geel uit!
    Of ik dompelde de parels ongebakken in het mengsel poeder + water en bakken op 950°.

    Bedankt om te reageren al heb ik het gevoel dat ik me belachelijk maak door deze vraag te stellen.

    Ik ben intussen toch al 10 jaar bezig, heb mijn eigen atelier en oven.

    mvg.
    beantwoord
  • Mieke, domme vragen bestaan niet en je maakt je zeker niet belachelijk.
    Is de concentratie van het ijzeroxide veranderd? Een heel lage concentratie ijzeroxide geeft geel.
    beantwoord
  • Mieke, of je nu rood of geel ijzeroxide gebruikt blijft gelijk. Het verschil tussen beiden is het aandeel moleculair water in geel ijzeroxide en heeft natuurlijk geen effect op de kleurvorming. Zo heb je bv. streken waar je enkel rode of gele bakstenen huizen aantreft. Geelbakkende klei komt door het aandeel kalk en laag % kwarts. Je zal vast witbakkende aardewerkklei gebruiken met een groot aandeel CaO.
    beantwoord
  • Dat zal het inderdaad zijn Hetty, ik gebruikte vroeger een veel mindere dosis poeder. Bedankt voor de steun. Ik dacht al dat ik ze niet meer allemaal op een rijtje had...
    beantwoord
  • Misschien was het geen geel ijzeroxide waar je de juweeltjes in hebt gedoopt maar een geel pigment (ZrV).
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.