ALGEMEEN > Stoken > Moet ik het wasemgat afsluiten?

Hallo mede-keramisten!
Ik heb sinds een tijdje een Kiln Sitter (Economic Favourite). Nu denk ik dat deze te snel afkoelt.
Als de temperatuur oploopt hoor ik niets. Als het afloopt, hoor ik allemaal gekraak.
Ik krijg dan ook scheuren in mijn werkstukken. Dat ligt dus waarschijnlijk aan het afkoelen.
Moet ik nu het wasemgat in de deksel afsluiten? En hoe en wanneer kan ik dat het beste doen? Iemand die hier ervaring mee heeft of tips heeft?

10 antwoorden

  • De werkstukken zijn trouwens na 12 uur afgekoeld. Ik weet niet of dit normaal is?
    beantwoord
  • Dat is helemaal normaal. De meeste soorten glazuur krimpen bij het afkoelen meer dan de scherf, waardoor er een craquelé ontstaat. Dat klinkt als tikken. In wezen heeft het wasemgat daar geen invloed op. Mocht je het toch willen afsluiten om de afkoeling (enigszins) te vertragen, dan kun je dat (bij een glazuurstook) bijvoorbeeld doen zodra de oven de toptemperatuur heeft bereikt. Ik zou me daar niet al te druk over maken, tenzij je kwartsspring scheuren krijgt. Dat zijn openstaande scheuren waarbij de breuk van het glazuurvlak scherp is.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Mark, het wasemgat nooit afsluiten. Indien de barsten oorzaak zijn van een te snelle afkoeling, uitkijken naar een betere klei die van kwartssprong geen hinder heeft.
    beantwoord
  • Mark,

    Kun jen een foto plaatsen van zo'n gescheurd/gebarsten werkstuk?

    'Tikken' tijdens het afkoelen duidt meestal op het ontstaan van craquelee zoals Michel beschrijft, maar dat is wat anders dan 'scheuren'.
    En hoe snel stook je op?

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Sorry voor mijn late reactie.

    Ik had niet door dat ik antwoord had gekregen.

    Iedereen bedankt daarvoor.

    Geert, ik heb een foto van de scheur toegevoegd. Ik stook nu een halve stand per uur en na 750 graden naar voluit..
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Mark,

    Adhv de foto denk ik dat de barst is ontstaan tijdens het opstoken en niet tijdens het afkoelen.

    Ik weet niet wat 'een halve stand per uur' betekent in de zin van snelheid van temperatuurstijging.
    Ik stook in twee uur naar 120 graden zodat het laatste beetje water tijd heeft om rustig te verdampen, en daarna met 150 graden per uur door naar 1000 graden. Vooral de eerste 600 graden moet niet te snel gaan, en je moet ook zorgen dat je werkstukken echt goed droog zijn voor de bisquitstook.

    Succes!
    Geert
    beantwoord
  • Mark, zo te zien is de barst ontstaan bij de opwarming zoals Geert ook denkt. Vocht is zeker niet de oorzaak omdat er dan in het beste geval schilfers zijn afgesprongen en geen barsten. Het zit hem in de constructie van het werkstuk denk ik.
    beantwoord
  • Mark,

    Ik ben met Lucien eens dat de constructie van het werkstuk ook een belangrijke rol speelt. Juist bij grote en / of zwakke werkstukken is het van belang langzaam op te stoken.

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Ok dank jullie wel allemaal voor het meedenken..

    Dit is een bolvorm die ik in een piepschuime bol heb gemaakt.. daar is het nog lastig om echt goed alles aan te drukken tegen elkaar.. dat zal wss de oorzaak zijn.. En daarbij dat het dan te snel gestookt is..

    Ik heb nu een gipsen mal, hopelijk gaat het daarmee beter :p
    beantwoord
  • Mark, ik wil hier nog aan toevoegen dat de keuze van klei zeer belangrijk is. Ik heb onlangs een sculpturaal werk bisquit gestookt naar 1060°C in 2 uur en 45 minuten en afgekoeld in 3 uur, en dan nog in een gasoven.
    www.witgert.de/de/witgert/fr_fertigmasse.html ( nr.26 )
    De reden zit hem in de verhouding amfoteren en zuurvormers. Dit klei type bevat ook 40% poederchamotte waardoor minder vervorming ontstaat en ook zeer geschikt is voor draaiwerk.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.