ALGEMEEN > Glazuur - problemen > glazuur

ik heb een beeld geglazuurd met een glanzend witte glazuur ( 1060 graden), het resultaat vind ik niet mooi , graag wil ik een mat ruw resultaat, kan ik het nog over glazuren met een glazuur voor hogere stooktemperatuur en niet helemaal laten uitsmelten?

7 antwoorden

  • Hermine, de tweede stook mag zeker niet hoger zijn dan 1060°C. Een tweede matte glazuur voor 1040°C eroverheen zetten kan je proberen.
    beantwoord
  • Dank je wel, ga ik proberen. Over het resultaat zal ik berichten.
    groet, Hermine
    beantwoord
  • Beste,
    Je kunt vaker over glazuren, maar met matte glazuren is met name het langzaam tot zeer langzaam koelen vanaf het smelt punt ( ook lang pendelen ) tot ongeveer 900 c of nog lager gewenst. Echte matte glazuren zijn eigenlijk kristallijne glazuren deze hebben tijd nodig om te kunnen 'groeien '. Ik weet niet welk glazuur je gebruikt heb , nog je manier van stoken maar dit is een algemeen stukje over mattering , over die 1060 c heb ik een andere mening, maar dat is niet ter zake.
    Als er nog vragen zijn kun je mij ook een email sturen, groet Philippe Pauwels ( pauwels95@gmail.com )
    beantwoord
  • Er is wel degelijk een verschil tussen kristallijne glazuren en matte glazuren.
    beantwoord
  • Hierbij het resultaat van het overgeglazuurde beeld.
    Het eerste glauur was van Botz 9346 antiek wit 1060 graden.
    Het tweede glazuur mat wit Welte glazuur,op 1020 graden en langzaam afgekoeld .
    Het resultaat niet mat wit maar zijdeglans en ik ben er tevreden mee.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dag Hermine, prachtig beeld, een beeld om even bij `stil`te staan. vr groet, truus w.
    beantwoord
  • Hermine, de reeds onderliggende glazuur gaat de tweede laag beïnvloeden en mee sneller helpen smelten waardoor mat ook gaat glimmen. Leuk resultaat toch ?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.