ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Fratsen?

Dag,Ik heb dan zogenoemd een fratsenpot gemaakt, en bewerkt met ceraline krijtjes/ pigmenten en glazuur. Heb er veel tijd aanbesteed, toch heb ik geen voldaan gevoel, is de vorm te onrustig of de tekening ?
Zal opnieuw glazuren met één kleur; supra nova van Veka mooier zijn, ik geef toe dat onzekerheid een beetje begint in te sluipen.
Wie geeft me commentaar en misschien een opsteker?
Ik verneem het graag, wees eerlijk in de beoordeling, daar leer ik van. groet, truus w.
Bijlagen:

13 antwoorden

  • Nooit tweemaal hetzelfde verhaal met één object.
    beantwoord
  • Hallo Truus,
    Of je iets mooi vind of niet blijft natuurlijk een kwestie van smaak en dus heel persoonlijk.
    Als ik naar de blanco pot kijk dan zie ik, ondanks de vele lijnen en vormen, toch een redelijk rustig geheel.
    Kijk ik naar de pot met de tekeningen erop, dan is dit voor mij een te druk beeld. In dit geval zou ik persoonlijk gaan voor een rustiger model pot en misschien de tekening zelf iets kleiner/minder maken.
    Eigenlijk geef je dit zelf ook al een beetje aan, maar wat je ook doet, zorg dat het goed voor jou voelt. Ik wens je veel succes! Groetjes, Nelly
    beantwoord
  • Dag Lucien,
    Hoe vat ik dit antwoord van jouw? Bedoel je dat de pot al fratsen heeft en dan nog eens de afwerking ook, een beetje teveel van alles? ☺.Achteraf was één kleur voor de afwerking mooier geweest? Denk het wel, om de vorm meer te benadrukken.
    Kan alsnog door opnieuw te glazuren de pot effenen.
    Zal het er niet oneens mee zijn, maar ik wil best iets meer commentaar(uitleg) van je ,ook het negatieve is bruikbaar! groet, truus w.
    beantwoord
  • Zeker niet negatief bedoelt hoor. Soms is de vorm reeds voldoende om uit te drukken wat je voor ogen hebt. Je kan dit verhaal ook doen via decoratie, maar dan best op een strakke vorm. Zo is het zonde om een kleurige tekening op een raku stuk te verknoeien met een goed geslaagde craquelé . Dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening en niet iedereen moet het er mee zijn. Less is meestal more. Was het leuk werken met die krijtjes ? :-)
    beantwoord
  • Truus, ik vind het erg leuke en vrolijke fratsenpotten die ik zie op jouw bijgesloten foto's. En persoonlijk vind ik juist die met de decoraties het leukst. Ze hebben iets feestelijks, door de vrolijke tekeningen die er op staan. Maar.... Da's mijn mening.
    Ik vind het karakter van de pot, dus de speelse manier hoe deze gevormd is en de luchtige decoratie elkaar mooi aanvullen...;)
    Groetjes, Jeanine
    beantwoord
  • Ik zou de pot een mooi plaatsje geven in je huis, zodat je er een paar maanden goed naar kunt kijken. De pot loopt echt niet weg ;) Als je toch uiteindelijk niet tevreden bent, kun je er altijd nog voor kiezen hem opnieuw te glazuren.

    Zelf vind ik de pot vele malen mooier zonder afbeelding, maar dat is slechts een kwestie van persoonlijke smaak. Je moet altijd uitgaan van jezelf.

    beantwoord
  • Dag mede forumgebruikers, leuk jullie reacties te lezen, en heel persoonlijk, ieders mening is enerzijds anders en toch heeft het weer overeenkomsten.
    Lucien, je uitleg past me wel, heel duidelijk, en ik deel je opvatting, de krijtjes; heel leuk om er mee te werken, wel moet je talent hebben aangaande het decoreren hiermee, moet nog komen,oefenen dus..
    Nelly, ook jouw mening dat de pot onrustig is deel ik, bedankt voor je reactie.
    En Jeanine, wat jij zegt was aanvankelijk ook mijn insteek, gewoon een beetje vrolijkheid aanbrengen, maar de uitkomst vind ik bij nader inzien tegen vallen en had eigenlijk de vorm van de pot tot z`n recht moeten laten en simpel één kleur moeten geven, maar ik had zo in m`n hoofd om met de krijtjes iets leuks te willen uitproberen en nu blijkt dit object daarvoor te druk, maar wat je zegt
    voel ik met je mee. Het is met keramiek ook zo persoonlijk en afhankelijk van je `kunnen`, dat het steeds weer een proberen waard is.

    Els, jij geeft een mening die mij volledig past, de pot zonder afbeelding was mooier geweest, en ik doe zoals jij aangeeft, even geduld betrachten en het zal er wel op aankomen dat ik de pot opnieuw ga glazuren, en om dan deze ondergrond te laten vervagen denk ik aan het effect glazuur; Supra Nova .Alleen de buitenkant, de binnenkant laat ik zo die is.
    Allen dank voor de reactie en meedenken, een lieve groet, truus w.

    beantwoord
  • Hoi Truus, ik heb even terug zitten lezen. Je zei dat je er misschien supra nova van Veka overheen wilde doen? Op je pot zit inmiddels een transparante glazuur als ik het goed zie. Ik ben bang dat brons kleurige effectglazuren bruin worden (soms zelfs ook nog vlekkerig) in combinatie met transparante glazuren, en niet brons. Ik zou eerst een proefje doen voor de zekerheid.
    beantwoord
  • Goede opmerking Els. Echter, indien de tweede laag een stuk lager gebakken wordt, kan dit nog best meevallen. Maar of deze tweede laag van een lagere temperatuur is weet ik natuurlijk niet.
    beantwoord
  • Mijn ervaring met effectglazuren is, dat het 'effect" verdwijnt zodra het in aanraking komt met een transparante glazuur. Een kristal blauw, wordt een effen blauw in een totaal andere tint. Een effect zwart , kan dan zelfs knalgroen uitpakken. Leuk om mee te experimenteren en te spelen, maar dit kan ook voor rare verrassingen zorgen. Brons en goudachtige kant en klare effectglazuren worden geheid bruin zodra ze gaan samensmelten met transparant. Jakkie. ;)
    beantwoord
  • Goedemorgen, fijn dat jullie nog even meedenken met mijn evt. poging om opnieuw te glazuren.
    De Supra Nova geeft een groen uiterlijk. Het is een poederglazuur die ik aanmaak met Pehatine. Ik voeg een foto bij van een dekselpot, hierop zit deze supra nova. Overigens als enige dekkende kleur. Ik stook op 1050°.beide glazuren gaan tot 1060°.Zal een andere kleur(effen) beter uitpakken? Maar ik wil nl de ondergrond vervagen!
    Ik verneem graag jullie reactie, dankjewel.
    groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Els, dit gaat natuurlijk op als beide glazuren versmelten. Wat ik voorstel gebeurd dit niet en gaat de laatste glazuur zich niet vermengen.
    beantwoord
  • Ja ik snap het Lucien, maar dan wordt de glazuur heel anders, en is moeilijk te voorspellen hoe het er dan uit gaat zien. Mij lijkt het dat het dan mat blijft. (niet gaar) Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Weer een nieuwe tip om eens te proberen, dank je.

    Truus, dat is een hele mooie glazuur voor je pot vind ik. Verschillende merken hebben een super nova in hun assortiment, ik had een andere glazuur voor ogen.
    Ik ben benieuwd wat er gebeurt samen met de transparant. Ik zou er minstens twee lagen overheen doen om hem goed te laten dekken. Laat je tegen die tijd weer een foto zien ?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.