ALGEMEEN > Klei - Porselein > Porselein hergebruiken

Bij het maken van beeldjes verzamel ik stukjes droge rauwe porselein en hergebruik ze. Doe de droge stukjes in het water, los ze op tot een soort dik papje ontstaan is. Daarna doe ik dat papje in een diepe gipsen mal en laat het water door het gips opgenomen worden waardoor opnieuw een zachte porseleinen kleimassa ontstaat die ik opnieuw kan gebruiken om een beeld te makken. De vraag is, is dat slecht voor de kwaliteit van porselein? Worden bepaalde stoffen niet uit porselein weggetrokken waardoor porselein massa van mindere kwaliteit ontstaat? Alvast dank!

3 antwoorden

  • Hallo Lila,

    Is een prima werkwijze.
    Zo doe ik het ook, weliswaar niet met porselein maar met steengoedklei.

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Lijkt me prima methode. Als je merkt dat de kwaliteit van de porselein toch anders is na het bakken kan het zijn dat door de wijze van drogen in-water-oplosbare spore-elementen met het water de gips in zijn getrokken. Het zou dan gaan om vloeimiddelen in het porselein.
    In dat geval is het drogen aan de lucht beter dan op een zuigend oppervlak als gips.
    met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reacties Geert en Michel!
    Voorlopig heb ik met deze werkwijze geen problemen gehad, maar blijf zeker opletten!
    Groetjes, Lila
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.