ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > raku oven

Goedendag ik ben een raku oven aan het maken en wil een een pijp als schoorsteen plaatsen in het midden van de deksel ivm de rook en omgeving. Kan iemand mij aangegeven of dit kan en of dit van invloed is op het raku stoken/proces.

6 antwoorden

  • Rene, een schouw heeft enkel zin als je met hout stookt. Dit wil ik je nog meegeven: de verhouding ingang versus uitgang moet minstens 3 naar 5 bedragen. Bijvoorbeeld 6 cm diam. vlam-ingang en 10 cm ( tot 12 cm ) schouw-uitgang.
    beantwoord
  • Hallo Lucien, dank voor de tip. Er wordt niet met hout gestookt maar met gas. De oven is voor mijn vrouw en ik heb zelf geen ervaring met raku stoken. Vanuit burenoogpunt en mogelijk vuur of rook ontwikkeling leek het mij handig om een schouw erop te plaatsen.

    Mijn vrouw is bang dat een schouw een negatieve invloed heeft op het gehele proces.
    beantwoord
  • Rene, rookontwikkeling is er maar wanneer je gaat inroken. In het boek van L.Versluys " Het kleiboek " kan je achteraan een totaal schema vinden hoe een oven bouwen met olievat.

    webwinkel.keramikos.nl/...eiboek-luk-versluys.html
    beantwoord
  • Rene, wat Lucien zegt klopt, rookintwikkeling ontstaat bij plaatsing van de hete werkstukken in de zaagselton.
    Zelf heb ik jarenlang een oliedrum met bijbehorende deksel gehad als rakuoven.
    Bekleed met hittebestemdige wol vanbinnen en als "schoorsteen" een rond gat van plusminus 10 cm doornsede gezaagd in de deksel. Dus geen schoorsteenpijp. Werkte prima.
    Kijk ook eens op Rakuvaria.com. Een informatieve site over raku van Ed en Ine Knops.

    Groetjes,
    Jeanine
    beantwoord
  • Natuurlijk klopt dit wat ik hier schrijf. :-)
    Je kan ook ' Het Kleiboek ' van L.Versluys raadplegen. In het addendum door mij geschreven staat een schema oliedrum raku-oven. ( 35 jaar ervaring )
    beantwoord
  • Hallo Rene, In oktober en november geven we demo's raku stoken mbv energie zuinige ovens, waarbij we geen enkele rookoverlast maken. Deze demo's zijn gratis te bezoeken, 24 en 25 okt. bij Colpaert/Belgie, 8 nov. Meppen Duitsland, 9 nov. Annen.
    Veel raku plezier, Ed Knops
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.