ALGEMEEN > Techniek > lijnen aanbrengen op biscuit gebakken klei

Zou graag een tekening maken op klei platen met op liggende lijntjes die daarna kunnen gevuld worden met kleur (glazuur).
Ik weet dat er vroeger werd gebruik gemaakt van chamotte poeder om reliƫf lijntjes aan te brengen. Weet iemand raad?

7 antwoorden

  • Hoi Roland,

    Zoek eens bij de trefwoorden naar: cuerda seca
    Misschien vind je daar informatie die je kunt gebruiken.
    beantwoord
  • www.ceraline.be = cuerda seca
    beantwoord
  • Gewoon ringeloren misschien?
    beantwoord
  • Lijkt mij ook.
    De lijntjes ringeloren met engobe.
    beantwoord
  • Mijn vraag over lijntje tekenen
    Heb intussen ontdekt dat ik totaal geen chamotte nodig heb.
    Een nieuw probleem doet zich echter voor als ik de ringeloor wil vullen met de te gebruiken specie! Dat is dat niet simpel. Het materiaal mag niet te dun zijn, maar dan ook weer niet te stijf anders werk de ringeloor niet.
    De lijntjes mogen niet dikker zijn dan 1 mm.
    Alvast allemaal bedankt voor jullie reacties!
    Roland
    beantwoord
  • Roland, de oplossing kan CMC zijn, wat de engobe wat romig maakt, waardoor het ringeloren zich vlotter laat opbrengen zonder dit gaat uitlopen en je ook minder water nodig hebt. Het resultaat met Ceraline waskrijtjes ken je natuurlijk wel al. :-)
    beantwoord
  • Hee Lucien, heb een liter CMC water aangemaakt en dat gaat prachtig. Bekwam een pot pudding, dus zal ik de hoeveelheid droge CMC (was 16 gr) iets verlagen.
    Maar desalniettemin toch een tof hulpmiddel, ik ga hier verder mee aan de slag. Ik gebruik geen engobe maar dat is niet zo belangrijk heb ik intussen weeral kunnen ervaren.
    Heb al veel werk van keramisten gezien die de waskrijtjes van jou gebruiken en dat schijnt veel artiesten te inspireren. Tof!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.