ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Pinholes!

Ik citeer; Hans Meeuwsen(2-4-2005); pin holes zijn een vervelende glazuurfout die je soms tot waanzin kunnen drijven.
Een pinhole ontstaat doordat er tijdens het smelten van het glazuur een blaasje ontstaat, dat blaasje barst en de randen vloeien dan naar elkaar toe. Als dat niet helemaal glad smelt blijft er een pin hole (speldeprik) achter.

Inderdaad, zo teleurstellend om deze op je werk te zien. Heb alles gedaan wat er maar te lezen viel op het forum om dit te voorkomen en met grote zorgvuldigheid gewerkt en toch.., die speldeprikken in m`n glazuur; balen... toch? De vorm is mooi!
Het is even stoom afblazen. groet, truus w.

4 antwoorden

  • Voor de duidelijkheid, foto`s van het object. De 3de foto is genomen voor de stook. gr, truus
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Truus, na het uitsmelten heeft het glazuur niet voldoende tijd gekregen om uit te vloeien. Pendelen kan dit verhelpen. Het is ook best mogelijk dat het glazuur een iets te taai is. Daarvoor het aandeel kaolien verminderen en het aandeel kwarts verhogen.
    beantwoord
  • Ik merk, dat wanneer een scherf kleine gaatjes heeft, bijvoorbeeld als gevolg van de chamotte in de klei, een glazuur vooral daar de neiging heeft tot pinholes. In dat geval kun je de gaatjes vullen voordat je de hele oppervlak glazuurt. Spuit met een plantenspuit water op de plek en tip dit vervolgens aan met dun aangemaakt glazuur. Met dat het waterfilmpje de scherf intrekt neemt het 't glazuur mee het gaatje is. Vervolgens kun je het geheel bijvoorbeeld kwastend glazuren. Mocht je het glazuur aanbrengen door dompelen kan je dat anders aanpakken. Het te glazuren object in zijn geheel in water dompelen, er snel weer uithalen en vervolgens het object in het glazuur dompelen, voordat de waterlaag is opgedroogd. Dat werkt super goed bij bijvoorbeeld een transparant glazuur aanbrengen op k123 klei.
    beantwoord
  • Hallo Michel, dank voor je reactie. Het eerste advies zal ik een andere keer toepassen. Bij dit object heb ik toch alles gedaan zoals maar mogelijk is, nat gespoten en meteen begonnen met kwasten vanwege de capillaire werking, de eerste laag ook niet te dik en vervolgens kruisgewijs wel 5-6 keer gekwast omdat het een effect glazuur is en de kleur rood betreft. De kleur is prachtig overigens en het glazuur verder oké, alleen die pinholes, en echt niet een paar hoor, balen dan hè, maar t`zij zo, wel jammer ,ik accepteer het, maar toch..
    Nog een vraag, ik heb de bollen gedompeld, eerst nat gespoten, deze hebben geen pinholes.
    Dus het kan heel goed zijn dat de scherf teveel gaatjes had vanwege de chamotte, zoals jij benoemt.
    Michel, bij dompelen is dan één maal dompelen voldoende?, ik heb nl nog bijgewerkt met de kwast vanwege de kleur rood.
    En wat vindt jij van het object polijsten voor de biscuit stook, dan druk je toch ook alle chamotte naar binnen?
    Ach er staat al weer een mooie grote pot te drogen en deze heb ik licht geschuurd, hopelijk vertoont deze straks geen pinholes, ik zal goed opletten aangaande de kleine gaatjes, op die pot doe ik trouwens tinwit, poederglazuur van Veka, aanmaken met Pehatine.
    Een h groet, truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.