ALGEMEEN > Techniek > Draaien, 6 dezelfde kopjes

Ik wil graag 6 dezelfde kopjes draaien , maar het lukt me maar niet. Heeft iemand een gouden tip, hoe dit aan te pakken??

9 antwoorden

  • Oefenen en blijven oefenen. :-)
    beantwoord
  • Kijk hier eens naar en inderdaad keep practicing.
    Klik op de link

    http://youtu.be/nsUEYV-zJfU
    beantwoord
  • Beste Margot,

    Wat ik doe is het volgende:

    Eerst 6 dezelfde bolletjes klei nauwkeurig afwegen, (plusminus 3 tot 4 ons per bolletje is voor een kop, of kleine mok wel genoeg)

    Als dit gedaan is, draai je een kop of mok die kwa grootte en diameter model staat voor de overige vijf. Het "moedermodel" zeg maar.
    Vervolgens, als deze klaar is en nog op de draaischijf staat, pak je een klein stukje klei en bevestig dit op de rand van de draaischijf, vlak naast het draaiwiel. Daar steek je een sateprikker in. Het uiteinde van de prikker reikt tot de bovenste rand van het gedraaide kopje wat dus als model dient en nog op de schijf staat.
    Je hebt dan de hoogte en diameter bepaald die gaat gekden voor de overige vijf stuks. Deze prikker blijft zo bevestigd.
    Dan ga je de overige kopjes draaien: je trekt deze als een cilinder op, richting de punt van de prikker, (niet er tegenaan, een paar mm er vanaf) zodat je de hoogte en diameter hebt. Als dat gebeurd is, modelleer je de kopjes zoals het "moederkopje" er uit ziet. Beetje bol maken ofoz.

    De prikker dient dus als "houvast" om diameter en hoogte op een gemakkelijke manier te verkrijgen, zonder eindeloos gemeet met een liniaal of wat dan ook.
    Ik draai zo in hoog tempo een flinke serie mokken, al kan ik me voorstellen dat andere pottenbakkers het onhandig vinden omdat die prikker wat in de weg zit....

    Succes; dit vergt enige ervaring;)
    Jeanine

    beantwoord
  • Hulde, dit is inderdaad de manier.
    beantwoord
  • Als oud-productie-draaier in een pottenbakkerij heb ik geleerd om vooral de handelingen Van het centreren optrokken en fijn afwerking te herhalen, ook in dezelfde volgorde. Daarbij is het advies gelijke hoeveelheden klei en om naar een gefixeerd punt toe te draaien (reactie Jeanine Lanen)een goeie.
    Succes ermee. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, dank je;) je hebt een mooie site overigens met mooi werk.

    Het filmpje wat Gerard hierboven plaatste, geeft in feite weer zoals mijn omschrijving met die sate prikker. Echter, deze pottenbakker gebruikt een handig stuk gereedschap.
    Als iemand weet waar zoiets te koop is dan graag even een vermelding hier van op dit forum...;)

    beantwoord
  • ik denk dat het een eigenmaaksel is maar het lijkt op een zwaaihaak zoals timmerlieden dat gebruiken of gebruikten, het is een oud tekengereedschap.


    Frans
    beantwoord
  • Inderdaad, Frans, een tekengereedschap... Of eigen maaksel. Het is wel handig eigenlijk,
    als je je eigen gereedschap kunt maken afentoe haha...;)

    Jeanine
    beantwoord
  • Hartelijk bedankt voor alle antwoorden . Ik ga aan de slag!!!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.