ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > creaton klei met Keramikos glazuur

Ik heb een nieuwe klei, Creaton 1100 wit aardewerk zonder chamotte. Ik heb op een test de aardewerk transparant van Keramikos gebruikt GG 300F 1020-1080 graden celcius. de glazuur crackeleert. ik heb gestookt op 1080 met 35 minuten pendelen. hoe kan ik dit oplossen behalve andere glazuur? ik durf dit nu niet meer op werk met deze klei te gebruiken met gevolg dat de glazuur er niet goed opzit. op aardewerk met chamotte is de glazuur super strak gebleven

4 antwoorden

  • Ik ben bang dat dit niet echt is op te lossen. De warmte uitzetting van het glazuur is groter dan die van de gebruikte klei; dat heeft tot gevolg van het glazuur gaat craqueleren. Dat is op te lossen door een andere klei te proberen onder hetzelfde glazuur, of door een ander glazuur te proberen op dezelfde klei.
    Als het glazuur zou afspringen zijn er wel allerlei remedies mogelijk. Dat is nl het omgekeerde effect.
    Helaas. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Beste Linda,
    Creaton 1100 is een steengoedklei en heeft een hoger smeltpunt, namelijk 1200-1280 graden dan het door jouw gebruikte (aardewerk)glazuur.
    Zoals Michel ook al aangaf, een ander glazuur er op is beter. Je zou een steengoedglazuur kunnen gebruiken, met hetzelfde smeltpunt als deze creaton 1100 en uiteindelijk het werkstuk op dezelfde temperatuur bakken als de glazuur aankan.
    Wat uiteindelijk het mooiste resultaat geeft, daar zou je proefondervinderlijk achter moeten komen.
    Groet,
    Jeanine
    beantwoord
  • Of hoog biscuit stoken (1240) en op de aardewerktemperatuur van je glazuur (1080) glazuren?
    beantwoord
  • Ik denk dat hier twee factoren een rol spelen.
    Enerzijds het feit een klei met hoog sinterpunt gebruiken op lage temperatuur. Men zou dan beter bisquit stoken op amper 900°C. Anderzijds, als dit glazuur dient gestookt te worden tussen 1020°C en 1080°C wil dit zeggen, als je zeer langzaam stookt ( bv.10 uur ) 1020°C misschien zal volstaan en als je snel stookt ( bv. 6 uur ) je tot 1080°C moet stoken. Echter is het me helemaal niet duidelijk waarom er dan nog moet gependeld worden ??? Dit glazuur, als het al niet is uitgezakt, is overbakken en gaat op zich ook krimpen. Bij het afkoelen is er dus kans op haarscheurtjes.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.