ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > van glanzend glazuur naar mat glazuur

Mijn werk heb ik per ongeluk met glanzend transparant glazuur gebakken. Kan ik het nu gewoon overspuiten of kwasten met mat transparant glazuur?

3 antwoorden

  • Je zou het kunnen proberen maar ik denk niet dat het goed werkt. Een transparant glazuur is meestal geen glazuur dat stabiel is. Daarentegen is een mat glazuur vaker stabiel. Het matte glazuur zal waarschijnlijk gedeeltelijk of geheel uitzakken over de glanzende glazuurlaag. Door het glanzende glazuur opnieuw te stoken zal deze nog eens extra uit gaan smelten. Als het werkstuk toch verloren is zou ik altijd de gok nemen, als experiment.
    beantwoord
  • Tja, ik vrees ook dat het een gok wordt. En zoals Michel reeds waarschuwde, het glazuur zou zeker uitzakken, maar...je zou er ook een ' matmaker ' in een zeer dun laagje kunnen over spuiten en 20°C tot 50°C lager kunnen stoken ( naar gelang aardewerk of steengoed) in een zo kort mogelijke tijd.
    recept :
    1 deel kaolien + 1 deel zinkoxide + flink wat arabische gom.
    beantwoord
  • Beide heren bedankt voor het antwoord. Dan moet het maar glimmend blijven, ik durf het recept niet uit te proberen. Gr. Jannie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.