ALGEMEEN > Techniek > gietporselein uit mal pompen.

Ik heb een tweedelige mal gemaakt waarin ik gietporselein wil gebruiken. De vorm is redelijk groot en er zal vlug een 10-tal liter klei in de mal gaan. Om deze niet gevuld om te moeten draaien om leeg te maken overweeg ik een pompje te gebruiken. Weet iemand wat voor een pomp ik hier best voor gebruik (ikzelf dacht aan zo'n pompje waar je je boormachine als moter voor kan gebruiken maar twijfel aan de kracht) of heeft iemand een andere oplossing?
gevraagd

3 antwoorden

  • Misschien kan jij hiermee inspiratie opdoen om zelf zoiets in mekaar te knutselen. Het is de bedoeling dat je na het inzuigen van de klei de vorm kunt omdraaien om te laten leeglopen, je moet er dan wel voor zorgen dat hij niet gaat kantelen, zowel bij het gieten als bij het leeglopen. Vr gr Roland
    (PS: hoe groot is die vorm van jou?)



    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ik gebruik hiervoor een ouderwets waterpistool. De overtollige klei kan ik hiermee uit de mal opzuigen met het minste gevaar om de nog kwetsbare, natte vaas (of ander werk) te beschadigen.
    Dit was een tip van Judit Hódos bij haar artikel 'Gieten in eenmalige zandmallen' uit de serie decoratietechnieken van Mels Boom in KLEI.
    Bijgaand 2 foto's van wat nieuwere modellen die het ook goed zouden doen.
    Te koop in speelgoedwinkel.
    Groet, Yoka
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dankjewel voor de snelle antwoorden. Een grote spuit gebruiken om het leeg te trekken had ik al als een alternatief achter de hand. Maar als ik goed gerekend heb is de inhoud van de mal ongeveer 25 ltr. toch redelijk veel om met een speelgoedgeweer of een spuit leeg te zuigen. Het idee van Roland lijkt me wel haalbaar en had ik ook al overwogen omdat dit het hanteren en het laten drogen van het stuk ook een stuk gemakkelijker maakt. De vorm die ik gemaakt heb is best te omschrijven als deze van een UFO (of hoe er doorgaans een UFO getekend wordt). De diameter is 52cm en de hoogte is 15cm. Als ik beide helften tegen elkaar aan zet en deze verstevig met een plaat multiplex die rond uitgefreesd is kan ik het geheel als een wiel rollen. Wat maakt dat ik hem na het vullen en aanzuigen van de klei ook kan leeg gieten. Dit lijkt me tot op heden het beste idee gezien het totaalgewicht. (vergelijkbaar met wat Roland voorstelt op zijn foto maar dan zonder ophangen van het geheel).
    Groetjes, Roald.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.