ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > mengen van poederglazuur

ik heb poederglazuur gemengd met water en nu na het bakken komt het glazuur nog steeds als poedervorm op het object uit de oven. Had ik het nog met een medium moeten mengen?

7 antwoorden

  • Heb je de stooktemperatuur wel afgestemd op het glazuur (en het glazuur op de klei)? Kun je meer informatie geven over de materialen en de temperatuur? Hoe dan ook, het lijkt mij waarschijnlijk dat je niet hoog genoeg gestookt hebt want het glazuur is kennelijk helemaal niet gesmolten.

    Vergeet ook niet om je glazuur, na het mengen met water, te zeven met een zeef van tenminste 60# (ik gebruik 120#) voor een glad resultaat.
    beantwoord
  • eerst een biscuit gebakken daarna met de glazuur op 1250 gebakken.
    beantwoord
  • Ik neem aan dat het kwastglazuur is. Daar hoef je normaal niets bij te doen als alleen water. Maar, zoals Maria al vroeg, wat voor een glazuur en klei heb je gebruikt? Het lijkt wel alsof je oven helemaal niet is aan geweest.
    beantwoord
  • Sorry, maar ik las dat je poederglazuur hebt gemengd met water, het wordt dan weliswaar een kwastglazuur, omdat je deze aanbrengt met de kwast, maar dit is dan niet zoals Marcel aangeeft voldoende door slechts te mengen met water, een CMC toevoegen is gebruikelijk, het glazuur kwast mooier, hecht beter, en i.p.v. water de poeder met Pehatine aanmaken geeft een nog veel beter resultaat. Vervangt het water en CMC. Heb je de poeder aangemaakt in de verhouding die er voor staat,10 delen poeder en 8 delen water? Of uit de losse pols?
    Glazuren moet erg nauwkeurig gebeuren, het laat zich niet, maar ons wel verrassen! Succes, en groet,
    truus w.
    beantwoord
  • Naar mijn weten zou water toevoegen genoeg moeten zijn. Ik heb het altijd zo gedaan, maar sinds kort voeg ik pehatine toe om het beter kwastbaar te maken. In ieder geval, of je nu water gebruikt heb om het aan te lengen of pehatine, het zou dan nog niet als poedervorm zo uit de oven moeten komen.
    beantwoord
  • De lijm die toegevoegd wordt is als effect te verwaarlozen tijdens het stookproces, het is nodig voor de aanhechting van het glazuur op de scherf en tegenwoordig zijn er dan producten die er ook nog voor zorgen dat men de kwaststrepen veel minder tot niet maar kan zien. Een dergelijke "cocktail" is bv pehatine.
    Hier is in mijn ogen iets verkeerd gegaan bij het stoken. Als zou de oven geen 1250 graden gehaald hebben er had iets met het glazuur moeten gebeuren ! Een bepaalde mate van kenmerken van een onderbakken glazuur .
    Kun je het glazuurpoeder er zomaar van afvegen of merk je iets van hechting?
    beantwoord
  • Nellie,

    Ik denk dat Sonja gelijk heeft. Als glazuur na het bakken nog steeds poedervormig is, dus totaal niet gesmolten, dan kan ik me niet voorstellen dat de oven daadwerkelijk op 1250 graden is geweest.
    Als het glazuur niet goed is aangebracht kun je allerlei problemen krijgen, maar niet dat het poedervormig blijft. Dus ik ednk dat er met het stoken iets niet goed is gegaan.

    Wat ook zou kunnen is dat de oven wel op 1250 graden is geweest, maar dat je je op een of andere manier vergist hebt, en geen glazuur maar een andere stof (bv alleen kaolien of kwarts o.i.d.) hebt aangebracht.

    Vriendelijke groet,
    Geert
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.