ALGEMEEN > Klei - algemeen > ongebakken chamotteklei

Ik heb een beeld uit klei (chamotteklei 0-0.5mm) gemaakt van +/- 1 meter hoog en +/-20 cm dik.
Ik ben begonnen met een massa van papier en plakband waarop overal klei zit met een dikte van +/- 1cm tot 5cm
Het beeld is bestemd voor binnen en nu is mijn vraag is het mogelijk het beeld te verduurzamen zonder het te bakken? Bvb een bepaalde hars er over strijken of iets anders???

5 antwoorden

  • Beste Geert,

    Ongebakken klei die, ondanks dat deze op den duur droog is, is erg poreus en kwetsbaar.
    Ik zou proberen het beeld doormidden te snijden, zodat je twee helften hebt, het papier e.d. te verwijderen en vervolgens de beide helften weer op elkaar bevestigen zodat het beeld weer een geheel is.
    En dan bakken in een keramiekoven op de temperatuur die op de pak klei staat.
    Dan wordt het een mooier beeld ook en veel minder kwetsbaar.
    Ik heb zelf ooit eens van papier mache zo'n soort beeld gemaakt. Ook met papier en plakband de binnenvorm eerst gemaakt en daarna papiermachepulp er overheen gesmeerd. Dan kan zoiets wel.
    Hartelijke groet, jeanine
    beantwoord
  • Beste Jeanine, bedankt voor de uitleg.
    Zou het mogelijk zijn dat ik op de bestaande klei (zonder te bakken of in twee te snijden) papiermachepulp kan oversmeren? Het beeld mag redelijk grof en abstract zijn.
    beantwoord
  • Dat zou mogelijk zijn, immers, papiermachepulp aangemaakt met o.a.behangsellijm werkt lijmend.

    Een goed recept voor papier mache is:
    3 delen behangselplak,
    3 delen "Knauff geelband" (bij bouwmarkt te koop, is een soort gipspoeder)
    1rol wit toilletpapier.

    Toilletpapier in stukken scheuren en een kwartiertje koken in pan water, uitlekken in zeef en goed mengen met de behangselplak en het gipspoeder. Het wordt uiteindelijk een witte kneedbare massa die een beetje als hele zachte klei aan voelt. Af laten koelen, klaar.

    Je hoeft geen centimetersdikke laag op je beeld te smeren, een halve cm volstaat al. Verder kun je er relief mee aanbrengen en boetseren vanwege de kneedbaarheid. Uiteindelijk wordt de papiermache keihard, en na droging beschilderbaar met acrylverf, en uiteindelijk kan het indien je wilt, vernist worden.

    Beetje grappig om het op een kleiforum over papiermache te hebben, maar goed, aangezien beide kneedbare massa's zijn...;)!
    Succes, Jeanine
    beantwoord
  • Mijn echtgenote maakt ook beelden met papier maché.
    Uw recept heb ik ze nog niet zien gebruiken. Ik zal het haar doorgeven, misschien heeft ze er wel wat aan.
    Toch bedankt voor de tip!
    Groetjes
    Roland
    beantwoord
  • Leuk! ik heb het recept opgeschreven voor als ik eens iets anders wil

    groetjes, Joke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.