ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuren van platte producten

Omdat ik glazuren wil testen op kleuren een aantal platte kersthangers gemaakt. De vorige keer had ik ze aan beide kanten geglazuurd en op een triangel gezet. Helaas waren ze vastgeplakt. Heeft iemand een tip om platte voorwerpen te glazuren?

7 antwoorden

  • Als er aan beide zijden glazuur is aangebracht zal dat altijd problemen geven met vast bakken van de triangel.
    Als het triangeltje zeer fijne puntjes heeft kan het mogelijk zijn na het verwijderen de restanten wat op te schuren.
    Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn van 2 tegels te maken en te glazuren aan 1 kant en die dan achteraf met lijm aan mekaar te kleven.
    Groetjes
    Roland
    beantwoord
  • Er zijn ovenhulpmiddelen om iets hangend te stoken denk aan kralenstandaarden misschien heb je daar wat aan.
    beantwoord
  • Annie, ik zet plat werk dat aan beide kanten geglazuurd is op metalen tri-angels. Deze gaan niet vast zitten. Wel krijg je soms hele kleine plekjes te zien in het glazuur door de puntjes van de steuntjes. Deze lichte beschadigingen kan je als het nodig is iets bijschuren.
    beantwoord
  • Bedankt voor de reacties, ik wist niet van het bestaan van een kralenstandaarden, ik heb deze nu besteld en ben benieuwd. Ook ga ik metalen triangels proberen.
    beantwoord
  • Hallo, ivm een kralenstandaard, ik heb mij ook een aangeschaft, maar heb ondervonden dat die niet tegen hoge temperaturen kan. De stokjes buigen door,
    dus oppassen dat hij sterk genoeg is. De laatste keer heb ik hem gebruikt op 1060° en dat was oke.
    Wel interessant van die metalen triangels. Ga mij deze ook eens aanschaffen.
    beantwoord
  • Als je beide kanten van platte items wilt glazuren kun je denken aan twee glazuren van totaal verschillende stooktemperatuur. Eerst de ene kant glazuren met bijvoorbeeld een steengoed glazuur. Na de stook de andere kant glazuren met een aardewerkglazuur en stoken op dito temperatuur. De triangel zal dan in het reeds gebakken steengoed glazuur amper of geen afdruk geven. Met een dergelijke oplossing dien je wel een steengoed klei te gebruiken, maar dat spreekt voor zich.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dat ga ik zeker eens proberen.
    Groetjes Diana
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.