ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Helder glanzend transparant voor 1060 gezocht

Hallo,
Kan iemand mij helpen aan een recept voor een helder glanzend transparant aardewerk glazuur dat niet craqueleerd op Keramikos eigen merk draaiklei? Zowel de kant en klare glazuur GG367 e, als volgens recept samengestelde transparant: Alk-boraatfritte 48 Kaolien 20; Flint 13 vertonen veel kleine haarscheuren. De Loodbisilicaatfritte 80 Ballclay 20 blijft gaaf maar is te geel. Ik spuit dun over onderglazuur schilderingen. Ik bak biscuit op 1050, gladbrand op 1060 gr C. Alles gaat droog en stof/vetvrij de oven in, 7 uur stooktijd 14 uur afkoeltijd het is dan handwarm. bvd mvrgr R

11 antwoorden

  • Beste Roelant,

    De haarscheurtjes ontstaan waarschijnlijk doordat je een aardewerkglazuur gebruikt op een steengoedklei. De eigen merk draaiklei van Keramikos is een steengoedklei en heeft een ander sintergebied en krimpcurve t.o.v. het glazuur.
    Beter is een transparant steengoedglazuur te gebruiken die de toptemperatuur van de klei aankan.
    Groet,
    jeanine
    beantwoord
  • Eens met Jeanine. Je zou al baat hebben met de biscuit op 900°C te stoken i.p.v. 1050 °C. Glazuren op basis van Alkali-boor hebben de neiging om haarscheurtjes te vertonen. Uitkijken naar een fritte die zo weinig mogelijk K²O, Na²O en Li²O bevatten, gezien dit hoge alkalieën zijn. Een fritte met hoog aandeel aard-alkalieën zoals ZnO, SrO en BaO .
    Nu kan ik je wel enkele recepten geven, maar het probleem met lage temperaturen is dat je meestal beroep moet doen op een fritte en sommigen zijn moeilijk te vinden.

    bv.:
    digitalfire.com/.../ferro_frit_3286_380.html

    Het glazuurrecept zou er als volgt kunnen uitzien:

    Frit Ferro 3286 : 77 %
    Kaolien : 12 %
    Zinkoxide : 4 %
    Bariumcarbonaat : 4 %
    Loodbisilicaat : 3 %
    beantwoord
  • Dank voor jullie antwoorden Jeanine en Lucien.
    Ik ben een beginner en en wil perse een combinatie maken van Chinees schilderen met onderglazuur op keramiek. Het onderglazuur gedraagt zich als waterverf op rijstpapier maar mijn eerste pogingen waren op steengoed en 1260 gr C. Bleef niet veel kleur overeind.
    Daarom ben ik naar aardewerktemperatuur verhuist. Wellicht ben ik doorgeschoten naar te lage temp. Keramikos verzekerde mij dat de kleuren, hun poeder onderglazuren, op kleur blijven bij 1120 gr C. Lucien is dit de temp. voor jouw genoemde recept?
    Ik kijk dan wel of het 'eigen merk klei' dan niet te donker wordt, anders moet ik toch overstappen naar een andere. Het is belangrijk dat ik het glazuur zelf kan samenstellen net als mijn draaischijf en spuitcabine en werkruimte. Nogmaals dank voor jullie hulp. vrgr Roelant
    beantwoord
  • De vraag was een glazuur voor 1060°C ( SK 02a ).
    Roelant, de betere pigmenten kunnen 1250°C aan op één been.( sommigen zelfs tot 1400°C.)
    beantwoord
  • Lucien, jouw verhaal neem ik ook weer ter harte! Leer ik ook weer van;)
    beantwoord
  • Roelant, vraag je leverancier pigmenten van een dezer :

    http://www.ferro.com/Our+Products/ColorsGlass/DecoMaterials/CerDeColor+Decoration+Colors/

    www.colour.matthey.com/colours/ceramic-glaze
    beantwoord
  • Thx Lucien ik ga ermee aan de slag
    beantwoord
  • Lucien, nog een vraagje over je recept. Waar vind ik Ferro frit 3286? Op de webshops van Keramikos Mojo De Hazelaar 0 resultaten. Op het www vind ik, voor mij, vage substitute cards en de chemische samenstelling maar dan heb je nog geen fritte. Wil je mij uit de droom helpen? bvd r
    beantwoord
  • Roeland, dit is nu net het probleem. Ik kan je wel een of meerdere recepten geven, maar daarom heb je nog niet de nodige grondstoffen. Vermoedelijk zal je deze frit niet direct in een catalogus zien staan, maar je kan die wel bestellen bij elke leverancier die een Ferro leverancier heeft. Je kan ook even bellen naar Ferro ( Frankfurt am main ): +49 3438 183 735 en vraag aan frau Ilona Bäunling de dichts bijgelegen verdeler of webwinkel.
    beantwoord
  • Ha Lucien, het begint op een adventure game te lijken.
    Vielen Dank voor je hints en het gaat nu vast wel lukken. mvg r
    beantwoord
  • Roeland, misschien zijn er wel alternatieven voor mijn recept. Ik wou enkel aantonen dat alles afhangt van de beschikbaarheid van grondstoffen en men op lagere ( <1100°C ) temperatuur afhangt van frittes. Recepten waar enkel sprake is van bv." Alkalische frit " heeft men bitter weinig aan. Zo zijn er meer dan honderd alkalische frittes, maar met een totaal ander eindresultaat. Hopelijk heb je hier wat aan.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.