ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > biscuit bakken bij klei tot 1150°c

Hallo,
Ben van steengoed overgestapt naar klei welke tot 1150°c kan gebakken worden. De reden is minder slijtage oven en minder verbruik.
Vraag: hoe hoog bak ik best deze klei om later te glazuren?
gevraagd

15 antwoorden

  • Mijn beste ervaring is als je deze op 980°c biscuit bakt. Zo neemt de biscuit goed je glazuur op, plakt het goed en zijn alle gassen uit de klei.
    beantwoord
  • Willy, zelfde als met steengoedklei : 950°C volstaat.
    beantwoord
  • ik heb op school geleerd, biscuit stoken op 1020°C , als je hem gebruikt voor Raku stook dan lager stoken idd 900 of 950 °C.
    beantwoord
  • Margot, dit is niet juist. ALLE kleitypes kan je biscuit stoken tussen 900°C en 950°C ( naar gelang de dikte ) en zijn alle zouten verbonden en alle carbonaten en andere gasvormers eruit. Voor Raku is het beter dat je hoger stookt om reden dat de steengoedklei dan steviger is en nog voldoende water absorbeert.
    beantwoord
  • Lucien, dus 950 is al goed? Er werd mij verteld door Silex dat 980°C de beste biscuitstook was.
    beantwoord
  • Marcel, daar is geen enkele reden voor om tot 980°C bisquit te stoken.
    beantwoord
  • Oke, duidelijk. Dank je.
    beantwoord
  • 950 of 980 graden voor een biscuit stook maakt amper iets uit.
    beantwoord
  • Beetje energie, meer niet. Maakt misschien wel uit voor de eco-voetprint. En 900°C ( 150°C/ uur gemiddeld ) volstaat ook reeds. Maakt nog steeds niks uit ?
    beantwoord
  • Heb nog nooit biscuit gebakken hoger dan 800 C°
    Het glazuren achteraf gaat dan vanzelf en daar is totaal geen CMC of ander hulpmiddel bij nodig.
    Wel vermelden dat de glazuur stook niet hoger is dan 1100 C°
    Groetjes
    Roland
    beantwoord
  • Jacky, lager dan 900°C zit het gevaar erin dat er bij de glazuurbak nog steeds vluchtige stoffen kunnen vrij komen.
    beantwoord
  • Heel goede reactie, Lucien. Voor de vluchtige stoffen is het bij dikwandig werk zelfs raadzaam het laatste deel van de stook zelfs te vertragen.
    beantwoord
  • Kan het biscuit stoken op 860° de oorzaak zijn van het stuk springen na de glazuurbak op 1140°c?
    beantwoord
  • Nee Willy, maar kan wel glazuurfouten veroorzaken zoals bv. kratertjes.
    beantwoord
  • Heel interessant dat lager biscuit stoken! Bij de SBB leer je inderdaad biscuit te stoken op 1020... Lucien: je schrijft boven dat Raku hoger biscuit stoken beter is omdat de klei dan sterker is (natuurlijk heel fijn bij Raku) Hoe hoog zou jij Raku werk dan biscuit stoken? Ik doe altijd 950 graden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.