ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > keramikos GG200D en 202D

Hallo,
Ben het een beetje moe met mijn zelfgemaakte glazuren om te bakken op 1140°c, blijven springen of afspringen.
Heeft er iemand ervaring met de keramikos glazuur GG200D of 202D.
Deze zouden tussen de 1020 en 1200°c kunnen gebakken worden.
Ik zou dit graag gebruiken als basis om dan oxides aan toe te voegen.
Alvast bedankt
gevraagd

12 antwoorden

  • Hallo Willy,
    Jouw vraag is te algemeen, nu je niet aangeeft op welke klei je die wilt gebruiken. Het is belangrijk uit te vinden op welke klei deze glazuren zijn afgestemd. Of een glazuur afspringt of craqueleert hangt nl af van de combinatie van het glazuur met een bepaalde klei (scherf). Mocht het zo zijn dat de glazuren niet afgestemd zijn op een bepaalde klei dan ben je het beste uit met een glazuur dat de neiging heeft om af te springen op jouw klei; dat is nl relatief gemakkelijk bij te stellen. Als het glazuur craqueleert op jouw klei kun je het beste afzien van dat glazuur; dat is nl heel lastig bij te stellen.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Willy,ik gebruik de 202 al een jaar of 5 en die bevalt prima.Ik heb meestal de VeKa klei 40000 die er prima bij past en van 1060 tot 1180 geen problemen geeft.Heb de glazuur ook gebruikt op 1200 graden bij de draaiklei van Joop Crompvoets en dat is helaas gaan blazen maar dat kan ook aan de dikte liggen die ik aangebracht had,had het in bekertjes gegoten.Ga het binnenkort nog een keer proberen maar dan dunner aangebracht.
    Succes.
    beantwoord
  • Bij een VeKa klei past de VeKa transparant ook erg goed. Er staat op de verpakking dat hij tot, ik meen 1060 gaat maar op 1140 doet hij het ook perfect!

    beantwoord
  • Willy, kan je me zeggen met welke klei je werkt? Hiermee bedoel ik niet het catalogusnummer van de leverancier, maar het fabrieksnummer. Wat ik hierover wil weten is wat de max. temperatuur is die de klei aankan, het SiO²- en het Al²O³-gehalte in % en wat voor kleur geeft deze op 1150°C. Daar kan ik al een eind mee. Dan de recepten die neiging hebben tot afspringen en de recepten die craqueleren. Glazuren met een smelttraject van 1020°C tot 1200°C lijkt me verdacht groot.
    beantwoord
  • Lucien,dat heb je al eerder gezegd maar het werkt echt wel.
    Heb tegels daarmee geglazuurd en die hangen al meer dan 5 jaar buiten,heeft met de eind temp te maken van de klei zodat het dichtgesinterd is,dat weet ik ,maar bij de VeKa past die glazuur echt op 1060 tot 1180.
    beantwoord
  • Caroline, ik wil weten welke klei Willy gebruikt, gezien hij zelf zijn glazuren wil maken, en dit heeft niks te maken met het dichtsinteren van de klei te maken voor buitengebruik.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

    Ik weet niet het fabrieksnummer van de Ve-Ka K40000 (ca. 20% chamotte tot 2,0 mm, temp volgens Ve-Ka 940-1150 oC), maar in 2001, toen de klei nog werd geproduceerd door Vingerling, heb ik de samenstelling ervan opgevraagd. Hoewel de klei nu ergens anders wordt gemaakt, neem ik aan dat de samenstelling ongewijzigd is gebleven. Dus voor de geïnteresseerden onder ons hieronder de chemische samenstelling:

    Chemische analyse K 40000
    dry fired
    Al2O3 19,87 21,73
    SiO2 61,33 67,08
    TiO2 1,22 1,34
    K2O 1,99 2,18
    Na2O 0,14 0,15
    MgO 0,38 0,41
    CaO 5,68 6,21
    Fe2O3 0,92 1,01
    Mno 0,00 0,00
    Loi 8,58 8,58
    Totaal 100,11 108,70


    Groetjes,
    Daniel
    beantwoord
  • N.B. Ik zie dat de tabel die ik had geplakt in m'n antwoord, niet goed overkomt. Bijgesloten een foto van de betreffende tabel. Ik hoop dat dit beter leesbaar is....
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Daniel, met dank voor deze info.
    @ Willy, indien je tot max. 1100°C zou stoken, denk ik dat het probleem van de baan is. Indien je geen frittes zou gebruiken en enkel ruwe grondstoffen kan dit ook al verholpen zijn. Het probleem zit hem in het aandeel CaO ( zie lijst Daniel ), wat een actieve smelter wordt boven 1100°C. Dit is een uitstekende aardewerkklei en bedoeld om beneden de 1100°C te stoken. Deze klei kan wel tot 1150°C, maar zal bij sommige glazuren dan wel problemen geven.
    Daniel, ik had graag ook je mening in deze ( als collega- techneut :-) )
    beantwoord
  • Thnx Lucien,
    Maar ik heb er niet veel aan toe te voegen, ik heb niet veel ervaring met aardewerk klei K40000. Lijkt mij een prima advies om deze klei onder de 1100 oC te gebruiken (en een andere klei voor 1140 oC of hoger).

    @Willy, als je op 1140 wil stoken met je eigen glazuur kan je wellicht eens de ve-ka K60000 proberen. Dit is een steengoedklei voor 1150 - 1280 oC en heeft zelfde chamotte aandeel als K40000 (en draait wat mij betreft hetzelfde als de K40000, ik ben jaren gelden overgestapt van de k40000 naar de k60000). Wellicht sluit de warmte uitzettingscoefficient van jouw glazuur beter aan op de klei k60000.

    Succes en groetjes,
    Daniel
    beantwoord
  • Beste Willy,

    Graag kom ik nog even terug op jouw oorspronkelike vraag "of er iemand ervaring heeft met de Keramikos glazuren GG 200 D en GG 202 D".
    Ik heb onlangs een vaas gedraaid met Ve Ka klei 30000. Dit is dus een aardewerkklei die tot 1180 gr. kan.
    Deze vaas gedecoreerd met keramische pigmenten en na de biscuitstook transparant geglazuurd met GG 202 D.
    Gestookt op 1150 graden.
    Kwam prachtig uit de oven. Geen craquele, en de keramische pigmenten blijven mooi fel van kleur door de transparantie van het glazuur. Ik ben dus erg tevreden over deze glazuur. Op steengoedklei heb ik dit glazuur nog niet uitgeprobeerd, maar op aardwerk is het geschikt wat mij betreft.
    beantwoord
  • Beste mensen,
    Bedankt voor alle hulp, maar ik stap af
    van het zelf maken van mijn basisglazuur voor bakken op 1145°c. Waarom ik bak op die temperatuur? Wel ik gebruik gietklei en rode schulton klei die, tot 1150° mag gebakken worden.
    Mijn eerste oven, gevuld met koffie mokken, en schotels, geglazuurd met de GG 202E + mangaanoxide en of koperoxide, en gebakken op 1145° geeft een prima resultaat.
    Ik ga me dus wat van die GG202E, of D in huis nemen.
    Spijtig dat ik nog met heel wat grondstoffen lig, maar die zal ik wel ergens kwijt geraken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.