ALGEMEEN > Glazuur - problemen > glazuur probleem

Vorige week heb ik borden in steengoedklei gebakken. Dezelfde glazuur die nu op de borden zat is vorige keren steeds mooi gelukt. Tijdens de bak is er een stroompanne geweest van enkele uren. De oven had toen circa 900°C en is terug afgekoeld naar 550°c. Toen heb ik het programma terug verder laten afwerken. Gebakken op 1270°C + half uur pendelen, gecontroleerd afgekoeld. Hebben de vlekken hiermee te maken of is er iets fout met mijn glazuur of met de biscuit gebakken borden? Alvast bedankt.
Bijlagen:

1 antwoorden

  • charlie, ik denk niet dat dit met de stroom/stook onderbreking te maken heeft. Ik heb dit onlangs ook meegemaakt. Het probleem was opgelost door het oppervlak van het bisquit gestookte scherf lichtjes op te schuren. Bij het drogen komen wateroplosbare elementen zoals Kalium- en Natriumzouten op sommige plaatsen aan het oppervlak te zitten en net op deze plaatsen het glazuur iets sneller gaat sinteren en het glazuur laat samentrekken, zeker als het glazuur iets te dik is aangebracht en wat taai is in uitsmelten. Uitproberen zou ik zeggen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.