ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Afstand tot je werkstuk op draaischijf

Ik ben aan het dubben wat voor elektrische draaischijf ik zal kopen.
Onder andere vraag ik me af, of je bij een Shimpo Whisper T dichter bij je werkstuk zit dan bij een Roderveld, en of dat dan beter voor je rug is.

3 antwoorden

  • Els, het is niet zozeer het type draaischijf, maar wel de wijze hoe je daar aan gaat zitten. Ik zit in " amazone "-houding. De positie van de schijf staat links van me. Dit is de houding zoals men in Griekenland, Turkije, Spanje en Portugal zit. Demo's kan je vinden op Youtube.
    beantwoord
  • Ik heb wel een filmpje gezien - dat was elders op dit forum al getipt - maar dat was niet zo duidelijk voor me. Maar ik ga dat later nog eens beter onderzoeken Lucien, momenteel ben ik nog druk doende met de draaitechnieken eigen maken.
    Zowiezo vind ik het wel prettig om te wisselen van houding, wat dat betreft kan het wel lekker zijn ook om de amazone-zit op te nemen in mijn repertoire.
    beantwoord
  • Draaien achter de schijf is niet echt rug- vriendelijk... Uit ervaring wijzer geworden, merk ik dat, als ik twee uur achter de schijf heb gezeten, ik de rest van de dag iets anders ga doen. Om de rug weer te laten herstellen.
    Je zit namelijk hoe dan ook gebogen, en dat kan belastend zijn op den duur.

    Mijn advies: ga zitten achter de schijf op de manier die voor jou het beste werkt, en ga niet uren achter elkaar in dezelfde houding door.
    Overigens is die amazonezit zo gek nog niet.

    Veel plezier met draaien😊 werkt verslavend hoor....!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.