ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > wit glazuur op zwarte klei

ik gebruik op dit moment tin glazuur (loodvrij) op zwarte kleisoorten. Is niet geheel dekkend op de randen, maar mooi resultaat. Het geeft namelijk een licht ijsblauw effect. Ben nu op zoek naar een redelijk dekkend wit glazuur, zwarte randjes mag je best blijven zien. Veka 1101 geeft ook een grijs/ijsblauw resultaat maar niet wit. Misschien hieraan zink toevoegen?
Ik zoek een wit glazuur op zwarte klei, die ik wil stoken op 1040/1060 graden. Ik heb voldoende ingrediënten om zelf glazuren te maken, maar misschien is het in dit geval beter om kant en klaar glazuur te kopen? Van Botz of claybright. Ook heb ik gedacht aan een witte engobe. Ben bezig met een groot uitgebreid servies en dompelen heeft hierbij mijn voorkeur.
Bijlagen:

7 antwoorden

  • Misschien heb ik niet helemaal goed begrepen wat je probeert te bereiken, maar zou het niet eenvoudiger zijn om witte aardewerk klei te gebruiken?
    beantwoord
  • s woudt, dit glazuur is vermoedelijk met Zirkoonoxyde dekkend gemaakt. Zinkoxyde is geen optie (smelter). Je kan er ofwel Tinoxyde aan toevoegen of Zirkoonoxyde als je het ijswit wil behouden.
    beantwoord
  • Ziet er mooi uit, dat witte glazuur op zwart. Heeft wel iets; doet me denken aan van die nostalgische zinken emmers en gieters.
    beantwoord
  • In dat geval ga ik proberen Zirkoon aan mijn glazuur toe te voegen. En zal beginnen met 3 tot 5 %. En dank je wel Jeanine, ben ook heel tevreden met het nostalgische effect. Maar ik wil ook een witter glazuur kunnen bereiken,(voor een ander onderdeel van servies) daarom ga ik nu proefjes met Zirkoon maken.
    beantwoord
  • Misschien kan een wit tin glazuur de oplossing zijn, afgebakken op 1040 C° en niet te lang op de eindtemperatuur laten staan.
    Heb daar zelf goede resultaten mee bekomen mits het glazuur niet te dun is aangebracht.
    En vooral: eerst biscuit bakken!
    Groetjes
    Roland
    beantwoord
  • En ja ook dit nog: met zwarte klei is het beter geen randjes of dunne verhogingen te hebben, die zullen altijd door het glazuur een donkere ondergrond veroorzaken.
    Soms is dat juist de bedoeling, maar bij jouw werk waarschijnlijk niet.
    Hoe hoger de T° hoe moeilijker het wordt dit te voorkomen.
    Alvast succes gewenst
    Roland
    beantwoord
  • Ik heb op donkere klei wel witte gietklei als engobe gebruikt (op de rauwe klei).
    Dit werkt prima en "slaat niet door" bij de randen, is alleen niet spierwit natuurlijk.
    Hier overheen kan altijd nog een wit glazuur.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.