ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Losgebonden asbest koofje

3 jaar geleden is mijn woning gerenoveerd. Voor de renovatie werd er een asbestcontrole gedaan. Hieruit bleek dat ik op zolder tussen de kamers van mijn zoon en dochter een asbest koofje had zitten. Hiervan schrok ik erg want het bleek losgebonden asbest te zijn en ik wist niet eens dat het asbest was. Mijn zoon sloeg wel eens tegen dat koofje om mijn dochter te laten schrikken. Ook hij wist niet dat het asbest was.
Door de klappen op het asbest is het niet kapot gegaan of gescheurd. Ook zat er een verflaag op. Wel is er bij de controle een monster van genomen. Deze plek is daarna ingespoten met een coating. Mijn vraag is nu hebben wij risico gelopen en kan er asbest zijn vrijgekomen toen mijn zoon tegen het asbest sloeg. Het asbest is inmiddels verwijderd maar nog steeds maak ik me zorgen. Wie o wie kan mij meer duidelijkheid geven.
gevraagd

3 antwoorden

  • Beste Anja, Uw bezorgdheid is heel begrijpelijk en invoelbaar. Wanneer ik hierover nadenk dan lijkt mij dat het koofje welke tussen twee ruimtes zich bevond en waarin asbest verwerkt is(was), de asbest zich aan de binnenzijde bevond en als er dan beweging vanuit de buitenkant plaatsvindt door stoten dan zal toch zeker niet de asbest in direct contact komen met de persoon die hiertegen slaat of botst. De evt. losgeraakte deeltjes zullen dan toch vallen binnen de koof en komt niet in direct contact met uw kinderen. U zou anders deeltjes hebben opgemerkt. De coating geeft tevens bescherming, alleen bij het inademen van losse droge deeltjes is het riskant.
    Ik hoop dat ik gelijk heb. vr groet, truus w.
    beantwoord
  • Anja,

    Ik begrijp je bezorgdheid, maar ik denk dat dit forum niet de juiste plek is om dit te behandelen. Waarschijnlijk kun je met deze vragen beter terecht op een forum dat gericht is op gezondheidsvraagstukken. Ik denk dat je daar meer 'deskundigheid' op dit gebied vindt.

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Vroeger gebruikte ik asbesthandschoenen om mijn ovenlading te lossen, dat ging heel goed tot men vertelde wat asbest met de mens kan aanvangen!
    Ik kocht ook asbestplaten waarvan ik kleine stukjes sneed om tussen de stapelbalkjes te leggen. Dit om het niveau van mijn stapelplaten gelijk te krijgen. (Ik gebruik 3 platen naast mekaar)
    Een en ander is reeds jaren geleden en God zij dank "I'm still alive and kicking!"
    Groetjes
    Roland
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.