ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > viscositeit glazuur

Ik heb me enkele jaren terug een visicositeits meter gekocht om mijn poeder glazuren te controleren op dikte na toevoegen van water. Dus om te weten of er al dan niet genoeg water bij is.
Ben nu wel de richtwaarden kwijt. Kan iemand mij helpen wat de beste waarde is voor glazuur gebruikt om te dompelen, of overgieten.

2 antwoorden

  • Zo iets kun je toch proefondervindelijk bepalen?
    beantwoord
  • Hallo Willy,

    U moet inderdaad zelf bepalen voor een bepaald glazuur hoe de verhouding water/stelmiddelen en vaste stof is. Als u een glazuur heeft wat voor u "goed "is wat betreft de manier van aanbrengen en het stookresultaat dan test u het met de viscositeitsmeter en noteert die gegevens .Voor de volgende keer dat u het glazuur maakt heeft u dan al de uitgangswaarde wat vaste stof en water met evt stelmiddelen betreft zodat u het glazuur weer hetzelfde kunt maken ( wel rekening houden dat het glazuur door aankoop van nieuwe grondstoffen toch afwijkend kan worden )
    De glazuren hebben meer en minder water/stelmiddelen nodig om in suspensie te blijven of bruikbaar te zijn ( voor de gekozen manier van glazuren )afhankelijk van hoeveelheid klei en/of andere andere oxiden die gebruikt worden om een glazuur samen te stellen dus daarom is het dan ook moeilijk om een richtlijn te geven.

    Groetjes en succes,Sonja Deckers
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.