ALGEMEEN > Techniek > Hoe kan ik mijn buste van klei en andere materialen bakken?

Hallo, ik zit met een probleem voor het bakken of drogen van mijn buste. De buste is gemaakt op een houten plaat met metalen pin en als versteviging zit er in de kern rond de pin, ijzerdraad en houten blokjes. De buste is gemaakt met 2 verschillende soorten klei en er is pur schuim en een stuk dierlijke schedel in verwerkt. Voorlopig hou ik het beeld vochtig met een natte doek en een vuilzak maar iemand zou het beeld willen kopen wat wil zeggen dat de doeken er niet constant ronduit en terug over geplaatst kunnen worden, wat concludeerd dat het beeld of wel gebakken moet worden of wel uitgedroogd moet worden.Nu denk ik als ik het beeld ga laten drogen dat het gewoon gaat afbrokkelen en dat is niet de bedoeling. Anderzijds ben ik er vrij zeker van dat het beeld niet gebakken kan worden aangezien er luchtbellen en vuiltjes inzitten, ook het pur schuim zou dan denk ik smelten (en giftige dampen afgeven) en ook zou ik de dierelijke schedel willen behouden zoals hij nu verwerkt is. Iemand zei me dat je een kleien beeld ook in de grond kan bakken door een put te graven waar het beeld in komt te staan waarrond een cirkelvormig vuurtje moet gemaakt en aangehouden worden? Ik weet niet juist of dit kan voor mijn buste en hoe dit werkt. Is er iemand die me kan zeggen wat ik het best doe om mijn beeld te verharden, op welke manier ik mijn buste niet stuk maak. Of is er hiervoor geen oplossing buiten het te laten drogen en hopen op het beste?
Alvast bedankt voor enige hulp, vriendelijke groeten.
Bijlagen:

2 antwoorden

  • Een interessant object.
    Het gebruik van deze verschillende materialen in combinatie met klei is fataal bij het laten drogen van het geheel. De klei zal daarbij krimpen terwijl de andere materialen dat niet doen. Er zullen grote scheuren ontstaan als het geheel al niet uit elkaar gaat vallen. Als je vóór het drogen de schedel, de purschuim en de houtenblokjes kunt verwijderen, zou het in principe mogelijk zijn het kleigedeelte uit te hollen en te bakken. Maar de schedel zal na het bakken niet meer passen omdat de scherf is gekrompen. Al met al denk ik dat het onmogelijk is het beeld te verduurzamen, door drogen, bakken of anderszins. Mocht je dit beeld toch willen uitvoeren in een duurzame versie voor buiten, is het maken van een rubber mal over het geheel een optie. Daarin kun je bijvoorbeeld een betonnen versie afgieten of een kleiversie in afdrukken. In beide opties wordt het schedelgedeelte in een ander materiaal dan bot vervaardigd.

    Overigens, voor het bakken zijn kleine luchtbelletjes en vuiltjes waarschijnlijk geen probleem.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord

  • Ik vermoedde het al, helaas...
    Dan ga ik zeker wel aan het experimenteren met de mal en verschillende materialen om te gieten.
    Enorm bedankt voor je feedback!
    Vriendelijke groeten Carlien
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.