ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Craquelé probleem...

En hier ben ik nog eens... . Nu het draaien en glazuren vrij vlot begint te gaan, ben ik aan het experimenteren met engobe en onderglazuur. Over de eerste "potjes" ben ik best tevreden...enkel dat alles wat geglazuurd is met het transparant gespikkeld glazuur, enorm craqueleerd. Nu heb ik hier al vrij veel info over gevonden ivm de spanning tss scherf en glazuur en krimp enz... . Dus ga ik volgende keer op zoek naar een andere kleisoort ;)

Maar ik heb intussen nog 14 kommetjes klaar staan voor het biscuit bakken (met dezelfde klei en decoratie). En nu is mijn vraag...kan ik hier nog voor zorgen dat deze beter lukken ? Vorige keer biscuit gebakken op 950 graden,het glazuur bakken op 1050 graden en 20 minuten gependeld.

Nu iets hoger gaan biscuit en iets langer pendelen bij het glazuur bakken ? Kan iemand me een beetje raad geven aub ?

En verder nog één vraagje : wat is het nadeel van het craqueleren ? Op zich stoort het me niet echt, maar is er een kans dat de glazuur er na enige tijd nog "afspringt" of iets met duurzaamheid ?

Sorry voor deze vele vraagjes...maar zou morgen mijn oventje willen aanleggen...en wou nog iets meer zekerheid ;)

Alvast bedankt en lieve groetjes,
Els.
Bijlagen:

20 antwoorden

  • Misschien heeft die craquelé wel zijn charme.Sommige van mijn glazuren vertonen ook die craquelé en andere weer niet.
    Zo te zien zijn je werkstukjes toch mooi?
    Heb al eens verteld dat ik mijn ovens altijd zo wat rond de 450 C° openzet en nog nooit is er een werkstuk kapot gegaan.
    Soms begint dan een bepaald glazuur dan wel hoorbaar te craqueleren, ik noem dat zingen, maar na afkoeling zie ik geen barstjes, die zijn er wel maar die geven geen problemen.
    Niet te bang zijn
    Groetjes
    Roland
    beantwoord
  • Voor gebruiksgoed is een glazuur met haarscheurtjes niet geschikt. In de scheurtjes kunnen bacteriën zich gaan nestelen, doordat daar de klei niet is bedekt met glazuur.
    Hier vind je meer digitalfire.com/.../..._are_they_leachable_12.html onder het kopje "Are your glazes crazing?"
    beantwoord
  • Els, ik heb ook craquele problemen gehad en bevonden dat hoger biscuit stoken geen verschil maakte. Langer pendelen bij glazuurstook maakt ook niet uit, want de verschillende krimp factoren omzeil je daarmee niet.
    Ik vind ook dat craquele heel mooi kan zijn, maar als je kommetjes gebruikt worden om uit te eten of te drinken, dan lijkt het me niet zo'n goed idee, omdat craquele de glazuurlaag waterdoorlatend maakt, en ook omdat in de barstjes bacterien kunnen gaan groeien.
    Als je werk alleen maar decoratief is en niet aan nattigheid/vorst wordt blootgesteld, dan geeft craquele niet, als het inderdaad niet zo erg is dat de glazuur eraf springt. Je kunt dit een beetje testen door je object op te warmen en dan in koud water te dompelen. Als het glazuur er dan netjes op blijft zitten, zal het wel goed zijn.
    Een andere mogelijkheid is je glazuur aanpassen, bijv. door er kwarts aan toe te voegen en wat hoger te stoken, maar dat moet je dan weer testen - wordt wel ingewikkeld voor een handjevol kommetjes.
    beantwoord
  • Beste Els,
    Ter aanvulling op bovenstaande reacties. Mocht je er naar streven een craquelé vrij glazuur te ontwikkelen dat is de stooktemperatuur niet geschikt. Bij 1050 graden zal de scherf zo goed als altijd te poreus blijven. Daardoor zal deze op termijn vocht opnemen, enigszins uitzetten met als gevolg dat het aanvankelijk craquelé vrije glazuur toch nog gaat craqueleren. Mocht dit laatste het geval zijn dan dien je de biscuitstook zo hoog te kiezen dat de scherf dichtgesinterd is. Maar dan is het glazuren weer erg lastig.
    Ik zou het maar accepteren dat het glazuur craqueleert of een glazuur zoeken met een lagere uitzettingscoëfficiënt en daarbij accepteren dat die op termijn toch nog craqueleert. Laat je niet bang maken over bacteriën.
    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Beste Els,

    Zelf heb ik goede ervaringen met het transparant glazuur GG202 D van Keramikos. Geen craquele.
    Dit glazuur heeft een smelttraject van 1020-1280 graden. Kleisoort welke ik gebruik is de
    K 30000 van Ve Ka, aardewerkklei en geschikt voor draaiwerk.
    Ik neem aan dat je voor je bakjes (die ik overigens erg leuk vind, zoals ik zag op de foto) ook een aardwerkklei gebruikt. Je zou dan zo dicht mogelijk bij de toptemperatuur die op de pak staat van de klei, je glazuurstook kunnen doen. Met de GG 202 D kan dat. Dit glazuur kan zelfs op steengoed. Misschien bij een volgende lichting bakjes het overwegen waard.
    Groetjes,
    jeanine
    beantwoord
  • Echt enorm bedankt voor deze fijne en leerrijke reacties ♥ Ik ga morgen alles nog eens grondig nalezen en reacties geven...jammer genoeg momenteel ziek in bed :(

    Lieve groetjes en tot morgen,
    Els.
    beantwoord
  • Eens met Jeanine!
    Glazuren met een groot smelttraject hebben minst kans op haarscheurtjes, dit in tegenstelling met korte traject glazuren.
    beantwoord
  • Ik gebruik nu enkele weken de glazuur GG202E van colpaert welke de GG202D van keramikos blijkt te zijn en ba k op 1145*.
    Heb met deze glazuur, puur of met verschillende oxides geen craquele op alle kleisoorten, modeleerklei (Sibelco en st amands wit tot 1300°) of gietklei (sibelco rood tot 1150°) met uitzondering van een goedkope witte steengoed gietklei (witgert wit tot 1300°) waar heel duidelijk krimpscheurtjes in zitten.
    beantwoord
  • krimpscheurtjes?
    beantwoord
  • craqueleren van glazuur is dat niet het glazuur dat meer krimpt dan de onderliggende klei?
    Help me als ik verkeerd ben.
    beantwoord
  • Echt super bedankt voor al deze reacties ! Ik weet dat ik nog heel veel moet leren...maar vind het allemaal zo fascinerend en ik lees met veel aandacht alle tips en heel leerrijke info.

    Ik vind de craquelé ook echt niet storen...en je moet al goed kijken om het te zien. Maar ze zijn er wel...heb de kommetjes duidelijk horen "zingen" ;) Het enige wat ik me dus afvroeg was of ze te gebruiken zijn voor tapas schaaltjes ? Want dat was uiteindelijk wel de bedoeling. Dus niet om dagelijks uit te eten ofzo, maar wel af en toe om aperitiefhapjes te serveren o.a. olijfjes ;)

    Ik heb voor deze kommetjes de Witgert 11 wit gebruikt zonder chamotte (max. temp 1300 graden). En zoals ik lees bij Willy is dit met dit merk van klei ook gebeurd ?

    Ik had gewoon gekozen om op 1050 graden te stoken aangezien ik de Engobe van Botz heb gebruikt (1020-1100 graden).

    Volgende keer ga ik de steengoedklei van Colpaert gebruiken, sinterengobe en het transparant glanzend glazuur van Colpaert. Volgens mij zal dit iets "beter" zijn voor aperitiefkommetjes ;)

    Nu had ik het transparant gespikkeld glazuur gebruikt van Botz (1020 - 1100 graden). Kan ik daar dan nog kwarts aan toevoegen.

    En ja...de 14 kommetjes zijn intussen biscuit gebakken, dus morgen ga ik het glazuur van Colpaert uitproberen. Ben benieuwd wat het resultaat zal zijn.

    En dan nog een laatste vraagje : ik zie heel graag het gespikkelde in een glazuur. Maar het glazuur van Colpaert is gewoon transparant. Nu heb ik Rutil GR 34 gekocht om eraan toe te voegen. Iemand enige ervaring hoeveel gram ik best toevoeg aan 500 ml glazuur ? Of is dit ook vooral experimenteren ?

    Alvast bedankt en lieve groetjes,
    Els.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Els, kwarts toevoegen gaat net het probleem vergroten. Beter enkele % kaolien aan toevoegen en iets hoger stoken.
    Rutiel gaat het glazuur geler maken en geeft geen spikkels. In samenspel met oxides of pigmenten kan dit een ander effect geven.
    beantwoord
  • Spikkels.

    Beste Els,
    Wat je zou kunnen proberen is het volgende. Glazuur de schaaltjes (zien er leuk uit). Maak een klein beetje rutiel of donkerbruin of zwart glazuur aan met een ietsje pietsie water. Doe dat zo dat een beetje dik papje ontstaat. Met een oude tandenborstel o.i.d. kun je, vanaf een afstandje, voorzichtig spatten (even op een krant oefenen). Daarna stoken. Niet te dik en of te heftig, zo kun je uitproberen of er een spikkel effect ontstaat dat je bevalt. Veel succes, Gerard
    beantwoord
  • Beste Lucien, ach...dat is jammer om te lezen. Ik ben speciaal naar "de winkel" (zal geen namen noemen) geweest om een oplossing te vinden om van een gewoon transparant glazuur een gespikkeld effect te krijgen. En daar heb ik de uitleg gekregen dat rutiel dit effect zou geven. Dus heb ik dit ook aangekocht. Heel jammer dat dit blijkbaar geen juiste info is. Is nu reeds de 3de keer dat ik verkeerde info krijg van diezelfde persoon ?

    En wat bedoel je met "iets" hoger stoken, Lucien ? De laatste stook was op 1050 graden. Nu naar 1080 gaan ?

    Beste Gerard,

    Bedankt voor deze tip ! Lijk me inderdaad vrij logisch ;) Ga dit zeker uitproberen. Maar zal eerst goed oefenen op een krant. Beetje nostalgisch ook...zoals vroeger "spatten met zeefje en tandenborstel".

    Was net nog even verder aan het denken : zou het ook niet mogelijk zijn om een beetje van het kant en klaar gespikkeld glazuur van Botz toe te voegen aan het transparant glazuur van Colpaert ?
    beantwoord
  • Els, " iets " denk ik aan 10°C.hoger.
    beantwoord
  • Bedankt, Lucien ! Ik ga morgen glazuren en zondag stoken op 1060 graden. Ik hou jullie op de hoogte ;)

    Lieve groetjes,
    Els.
    beantwoord
  • Els, een 10 tal minuten pendelen kan ook al helpen om het glazuur door-en-door te laten smelten. Dit kan ook reeds helpen.
    beantwoord
  • Beste Els,
    Voor spikkels in een glazuur kun je ilmeniet toevoegen aan het glazuur. Een andere mogelijkhied is om kleuroxides te gebruiken die niet zo fijn zijn vermalen; zijn alleen lastig aan te komen.
    beantwoord
  • Een hele poos geleden heb ik voor in glazuur specks (spikkeltjes) gekocht in potjes en ook potjes met granulaat in een paar kleuren. Misschien zijn die nu nog wel te koop. De prijs weet ik niet meer.
    beantwoord
  • Beste Michel en Jook, heel erg bedankt voor deze tips ;) Ik ga alvast op zoek naar ilmeniet en specks ! En dan blijf ik experimenteren ♥

    Ik ben zo dankbaar voor alle tips en reacties op al m'n vorige vragen...en met super resultaat !! Deze middag de aperoschaaltjes uit de oven gehaald...en ongelooflijk maar waar...ze staan nu reeds 7 uur hier op tafel en geen enkele tinkel (of zingen ;) ) en geen enkel kommetje craqueleerd ! Dus super tevreden !! Zelfde klei, zelfde glazuur, engobe en onderglazuur...enkel gestookt op 1060 graden ipv 1050 graden en gependeld ;) Bedankt allemaal ♥

    Lieve groetjes,
    Els.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.