ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Samen trekken van glazuur

Hallo, Wie kan mij vertellen in welke richting ik moet zoeken.
Heb al meerdere malen problemen gehad doordat het glazuur er compleet afsprong. Dit is nieuw voor mij, het lijkt net of het glazuur allemaal lucht belletjes bevat. En rond om de vaas is alles samen getrokken. Wie kan mij hier meer over vertellen.

Ik maak gebruik van transparant glazuur g300 en het glazuur wat er totaal afsprong was de g1000.
Biscuit is gebakken op 955 en het glazuur is in 6 uur tijd naar 600 graden gestookt, daarna doorstoken tot 1060 en 10 minuten pendelen. Alvast bedankt

Bijlagen:

2 antwoorden

  • Samentrekken van glazuur is wel iets anders dan er af springen. Een glazuur trekt samen als deze een hoge oppervlaktespanning heeft. Wanneer een dergelijk glazuur wordt aangebracht op een ondergrond (in dit geval groen van kleur, met chroom?) die droog is van structuur (niet sintert). Het lijkt er op dat je hier een onderglazuur hebt gebruikt en dat je dit te dik hebt aangebracht. Als dit het geval is kun je het onderglazuur beter wat dunner aanbrengen en er eventueel wat fritte aan toevoegen.
    Een andere kwestie zijn de luchtbelletjes. Dit zijn gasbelletjes in het glazuur. Niet met zekerheid te zeggen, maar hier lijkt het te zijn veroorzaakt door het soort zwart (is het koperoxide?) dat onder het glazuur zit.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • bedankt voor u antwoord, ik glazuur de vaas eerst met een transparant glazuur, daarna breng ik mijn beschildering er op. vervolgens glazuur ik hem weer af. alle kleuren zijn pigmenten.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.