ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > transparante glazuur dekkend maken met zirkonsilicaat

Ik zou maandag schotels willen glazuren uit rode gietklei tot 1150° met de GG202D.
Uit proefplaatjes leer ik dat alle glazuur bij toevoeging met oxides altijd donker is, waarschijnlijk door het transparante karakter van de glazuur.
Ik zou zirkonsilcaat willen toevoegen om een dekkende glazuur te verkrijgen en zo de rode kleur als het ware te verstoppen.
Ik moet ergens beginnen en vraag mij af met hoeveel % zirkoonslicaat ik zou starten?
Ik heb nog een 10 liter rode gietklei en wens deze op te gebruiken.

5 antwoorden

  • Hallo Willy,
    Een toevoeging van 10-12 procent kan het glazuur volledig dekkend maken, mits het glazuur redelijk stabiel is. Dat wil zeggen dat het glazuur niet te veel moet uitlopen op de top temperatuur. Mocht dit niet het geval zijn, kun je het glazuur (met de toevoeging van het zirkoonsilikaat) stabiliseren door toevoeging van kaolien en kwarts in de verhouding 1:2. Het is raadzaam een glazuur af te stemmen op een 'vaste' stooktemperatuur.
    beantwoord
  • Willy, je kan dit zeker door middel van Zirkoonsilicaat ( +/- % ), maar extra kwarts ( -silicaat ) is in dit gevan zeker niet nodig. Indien het glazuur toch nog zou uitzakken kan je er enkele % kaolien aan toevoegen ( 1Al²O³.2SiO² ) om het smelttraject wat te vergroten.
    beantwoord
  • Heb mijn eerste kommetjes met de GG202D + 10% ziroonsilicaat en 5% kaolien gebakken.
    Resultaat is prima, bedankt
    Bijlagen:
    beantwoord
  • vergeten, is op rode gietklei en gebakken op 1140°c.
    De foto hierbij is GG202D met verschillende oxides op witte klei, gebakken op 1140°c
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ziet er prachtig uit Willy. Dit is wat ik noem, een gezond glazuurtje.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.