ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Kan iemand mij iets wijzer maken over dit oude tegeltje?

Ik ben onlangs bij een veiling geweest en mijn ogen vielen op dit mooie tegeltje. Zover ik weet en kon vinden is dit een keramisch tegeltje.
Op de achterzijde staat "Longwy" en het nummer "3224". Ik ben echt een leek op dit gebied dus vandaar de vraag of jullie mij iets wijzer maken over dit tegeltje.
Bijlagen:

2 antwoorden

  • Als ik het goed zie is het een tegel in champlevé-techniek. Dit is een techniek waarbij dmv dijkjes/richeltjes de verschillende kleurvelden (glazuur of email) uit elkaar worden gehouden, zodat deze bij het bakken niet doorlopen. Deze dijkjes kunnen worden opgelegd of ontstaan door de vakjes ertussen te verdiepen, wat bij dit tegeltje het geval is. Deze techniek wordt champlevé genoemd.
    Hier lijkt me het reliëf ingeperst. Ook de achterkant is dmv persen van een hechtpatroon voorzien. Longwy is/was een Franse serviesfabrikant.
    Op het internet kun je van alles vinden hierover onder de zoekterm "champlevé keramiek".
    beantwoord
  • Ook wel cuerda seca genoemd. Een Moorse techniek die nog steeds veelvuldig gebruikt wordt in Spanje en Portugal.
    Zie ook www.ceraline.be
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.