ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Pinholes bij klaproosrood

Dag allen,
Echt een teleurstelling, wanneer de pot uit de oven komt met een resultaat die ik niet beoogde. Heb al enige ervaring met de klaproosrood/poederglazuur. van Veka; GL-5038R. Dit keer beoogde ik een gemêleerd effect zoals ik al eens heb gehad bij een pijp vaas. Zie foto 1.
Het glazuren precies zelfde werkwijze toegepast. Netjes gewerkt, alles volgens het boekje en aanwijzingen en correcties van items van het besprokene op het forum met mijn ander werk. Resultaat; toch veel meer rood en jammer, jammer weer pinholes.Biscuitstook;950° glazuur stook in 8uur naar 1050°. Het vasthouden van de temp kan ik niet regelen.
Is niet mijn oven. Vind dit zo gek, zo'n verschil in resultaat.
De pot stond alleen in de oven , dus geen beïnvloeding van iets anders.
2 punten; de pinholes en niet de kleur die ik beoogde .Heb 4× dungekwast, aangemaakt met Pehatine. Dit verhaal is meer een baalreactie dan een vraagstelling, omdat er al vele antwoorden zijn op het forum en daarmee heb ik rekening mee gehouden bij het glazuren.
Wat doen jullie wanneer iets tegenvalt als oplossing. Nog te vermelden, de scherf was wel enigszins ruw, had ik lichtjes op bepaalde plekken bij geschuurd!!
heel vr gegroet, truus w.

Bijlagen:

23 antwoorden

  • Truus, de ' pijpvaas ' heeft te weinig zuurstof gehad en/of te hoog gestookt. Hierdoor gaat het selenium/cadmium rood vervliegen en bruiner worden. Opschuren is een goede zaak. Je zou ook i.p.v. 8 uur naar 6 uur stoken kunnen gaan en stoken tot 1050°C. Sneller om het vervliegen van het pigment tegen te gaan en iets hoger om het oppervlak iets beter te laten uitvloeien. Vormde zich op het laatst tijdens het kwasten zich ook geen blaasjes door het uitzetten van het glazuur wat er reeds opstond ? Om dit tegen te gaan is best wat CMC + arabische gom aan het glazuur toe toevoegen. De eventueel toch ontstane blaasjes voorzichtig plat drukken. Je hebt hier volgens mij een combinatie van oorzaken. Pendelen komt in de plaats van sneller en hoger stoken.
    beantwoord
  • @Lucien, dank voor je antwoord. Heb het even goed op me laten inwerken en door eerdere ervaring en bovenstaande hoop ik meer duidelijkheid te krijgen.
    Het kwasten gaf geen blaasjes en zag er perfect egaal uit. Mijn bedoeling was juist om hetzelfde effect te krijgen als de ‘pijpvaas’= 4×dun gekwast. Maar in 6 uur naar 1050°gestookt.
    Heb al eerder een pot gekwast met klaproosrood met het beoogde rode effect, zoals je mag verwachten na 6× dun kwasten en met succes.
    Is nog eens opnieuw stoken een optie om de pinholes te laten verdwijnen?
    En de stook in 6 uur naar 1050°, zodat het selenium-cadmium vervliegt en de pot bruiner wordt.
    Of zal het effect hetzelfde blijven? Dus flink rood, en de pinholes vloeien die nog dicht bij een 2de stook?
    Dank, voor meedenken.
    groet, truus w.

    beantwoord
  • Truus, hoe dikker het glazuur is aangebracht, hoe meer kans het glazuur rood blijft. Dit is geen ' effectglazuur ' en heeft de bedoeling egaal rood te zijn en niet bruin. Als je sneller stookt moet je hoger stoken om hetzelfde effect te hebben dan als je langzamer stookt en lager. Temperatuur + tijd = eindresultaat. Kijk eens onder rubriek ' trefwoorden '.
    Opnieuw stoken is tijd toevoegen en komt overeen met pendelen. Ofwel tel je er tijd bij of tel je er temperatuur bij. Bij herstoken zullen de pinholes verdwijnen en kan ook het glazuur bruiner worden. Als je de oven goed afsluit dan is de kans groot dat het glazuur gaat verkleuren naar bruin ( wat vermoedelijk gebeurd is bij het halsvaasje.
    beantwoord
  • Alle nummers van Ve-Ka beginnend met 50 zijn effectglazuren, Lucien.
    beantwoord
  • In elk geval niet het bedoelde effect wat ik zie op de foto met pijp vaas.
    beantwoord
  • Hallo Truus,
    Het beoogde effect is het resultaat van waarschijnlijk langzame stoken naar de eindtemperatuur. Met een eenvoudige temperatuur regeling bij een relatief lege oven zal de eind temperatuur sneller bereikt worden. Hierdoor zal het rood uit het glazuur minder snel vervluchtigen. Daarom is dit glazuur ook klaproos rood geworden, zoals de naam ook aangeeft. Herstoken kan ervoor zorgen dat het rood nog enigszins gaat vervluchtigen en dichter bij het effect komt wat je beoogt. Het glazuur kan dan wel enigszins meer gaan vloeien, maar ik denk niet dat dat een probleem zal zijn.
    Je kunt proberen de pinholes vooraf in te wrijven met het glazuur.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Lucien, inderdaad zal ik nog wel enigszins te dik hebben geglazuurd, ofschoon ik er wel op heb gelet.
    @Michel, dank voor het meedenken, Ik heb graag een pot zonder die pinholes en met een bruinere/eilandjes effect, dat beoogde ik. Herstoken is dus wel mogelijk, ook gaf Lucien dit aan.De temp blijft 1050°,maar hoe bereik ik dit? Met welke tijd naar deze temperatuur?

    Samengevat : stoken in 6 uur?
    Alle luchtgaten dicht gedurende de hele stook?(Lucien)
    De pinholes vooraf in wrijven met glazuur?(vooraf als hechting spuiten met haarlak?).
    Bekom ik zo het bruinere effect van de pijpvaas, zoals aangegeven op de foto?
    Duidelijker kan ik het niet maken.
    Hopelijk ontvang ik nog een antwoord om toch een mooi eindresultaat te krijgen, het is een knoert van een pot, dus extra werk geen probleem.
    Lucien en Michel, ik waardeer het meedenken.
    groet,truus w.
    beantwoord
  • Hallo Michel,
    Als ik het goed begrijp raad jij mij aan om de pot te herstoken.
    De pot zal als enig werkstuk in de oven staan vanwege de omvang.(= dus een relatieve lege oven).Maar de stooktijd?
    In 8 uur naar 1050° of een snellere tijd? (6 uur).
    Het belangrijkste vind ik nog dat ik hoop dat bij de 2de stook de pinholes verdwijnen.
    Het bruiner effect is dan mooi meegenomen, want ik besef dat ik ws door 4× dun kwasten toch nog te royaal ben geweest en zoals jij zegt de eind temp is sneller bereikt door de relatief lege oven.
    De pot stond op de bodem. (triangels gebruikt)
    Is het nog zinvol om de pot hoger (dus in het midden )van de oven te plaatsen ,door gebruik van ovensteunen of verhoogde ovenplaat?
    Zodat de warmte door de omvang van de pot niet onderin blijft hangen en meer een homogene warmte in de oven ontstaat. De pot beslaat nl bijna de hele breedte van de oven. ± 2cm ruimte van de wanden is vrij. Of is dit onzin gezien warme lucht zich immers verplaats!
    Nog een heel relaas, brainstormen is mooi, maar voor jullie deskundigen wellicht wel eens vermoeiend. Sorry, een hartelijke groet.
    truus w.
    beantwoord
  • De pinholes kunnen ontstaan zijn door dat je hebt geschuurd en niet voldoende ontstoft.
    maar wat ik hier niet van begrijp is dat je graag iets bruins vlekkerig wilt hebben en dan klaproosrood gebruikt?
    beantwoord
  • Voor een goede warmteverdeling inde oven is het altijd goed de lading van de oven ook gelijkelijk te verdelen. In jouw geval de pot halverwege de hoogte stoken.
    Glazuur met een hoge oppervlaktespanning heeft de neiging zich terug te trekken van een gaatje in de scherf. Maar een pinhole kan ook veroorzaakt worden door de gassen die de scherf verlaten; dat doen ze ook bij voorkeur bij een gaatje in de scherf. In dit laatste geval had je het laatste deel van de biscuitstook langzamer moeten doen (=gepasseerd station).
    Wat de pinholes betreft is er dus geen garantie dat deze verdwijnen bij een herstook. Ik zou de gaatjes vullen en zien of de pinholes verdwijnen.
    Met groet van Michel
    beantwoord
  • Dag Hannie, de gemêleerde kleur op de pijpvaas is bij toeval ontstaan, bij dat werkstuk is dezelfde glazuur gebruikt, maar 4× gekwast en in een volle oven, daar waar ik klaproos verwachtte, kreeg ik het uiterlijk van de foto, bij nader inzien wel een interessant uiterlijk.
    En dit wou ik nog eens benaderen, maar zoals we allen weten is een verrassing onvoorspelbaar.
    Want nu dacht de klaproos rood;" ik blijf bij m`n eigen rood", zie verder het bovenstaande.
    Overigens is die klaproosrood GL-5038R een prachtig rood, heb ik al bij meerdere werkstukken met succes verkregen.
    @ Michel, ik ga de pot nog eens stoken, halverwege de oven en de gaatjes vullen. Dank voor je meedenken.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Jammer dat je moeilijk kan achterhalen wat er precies gebeurd is,ik vind het effect op de pijpvaas ook erg mooi.
    In ieder geval heel veel sucses met verdere pogingen!

    groet Hannie
    beantwoord
  • Beste Hannie,
    In bovenstaande reacties is aangegeven wat er is gebeurd. Zie de antwoorden van Lucien en van mij.
    beantwoord
  • @ Beste Michel, nog even dit; stoken in 6 uur of in 8 uur naar 1050°.
    Het eindresultaat van de 2de stook laat ik jullie weten.t.z.t.
    Dank.groet, truus w.
    beantwoord
  • Hoe langzamer je stookt des te meer het rood van het glazuur kan vervluchtigen. De eindtemperatuur een langere tijd aanhouden zal waarschijnlijk meer het gewenste effect ressorteren.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, dank en ik laat het t.z.t. weten.
    Hart groet, truus w.
    beantwoord
  • Volgens mij is de vaas die je mooi vind, eigenlijk te dun geglazuurd, daardoor wordt klaproosrood bruin met wit in plaats van rood. Ik ken deze glazuur, hij moet er belachelijk dik op wil je echt een dekkend klaproosrood krijgen.
    De pinholes die je in je nieuwe werk hebt, kunnen komen door stof op of in je werk. Die kun je aanstippen en opnieuw bakken, in de hoop dat ze dan verdwijnen. Ik heb zo mijn bedenkingen of het bij deze glazuur nog lukt om het rood bruin te krijgen. Ik ben wel erg benieuwd.
    beantwoord
  • Best Els,
    Voor pinholes zijn er meer dan een oorzaak aan te wijzen. Stof is niet de enige oorzaak.
    beantwoord
  • Els, ik ben evenzeer benieuwd, en doe hiervan verslag, t.z.t. w.b. stof, dit sluit ik uit omdat ik tevoren schoonmaak en de biscuit gestookte pot afgedekt laat staan en voor aanvang van glazuren nog eens afneem met `schone doek` en nat spuit voor de eerste laag.
    Maar als de pinholes dicht gaan bij de 2de stook ben ik tevreden. De kleur accepteer ik dan.
    @Lucien, is het nu wel of niet wenselijk om de luchtgaten dicht te houden. Dan kan ik dat doorgeven(huur/oven).
    Overigens bij een dergelijke situatie ontvang je veel lering en dat vind ik van het forum/gebruik bijzonder fijn, gezien ik geen betere referenties aan kan boren.
    Dank allen, en een h groet, truus w.
    beantwoord
  • Els, met de luchtgaten dicht te houden zal het glazuur bruiner worden, gezien dit voldoende zuurstof moet hebben om rood te blijven.
    beantwoord
  • Ha, weer wat geleerd. Het is leuk om mee te lezen hier.
    beantwoord
  • Dag allemaal,
    Even uitsluitsel geven; ik heb de pot als volgt behandeld. De pinholes rijkelijk aangestipt, daarna ingespoten met haarlak en na drogen nog eens de pot 2× gekwast. Stookplaats; halverwege de oven en in 8uur naar 1050°.
    De pinholes zijn nagenoeg dichtgesmolten en de kleur heeft zich verdiept.
    Ik vind het zeker het extra werk waard.
    Wanneer je niet tevreden bent is het leuk als de moeite beloond wordt. Dank voor jullie advies, welke ik opgevolgd heb.
    Een fijne dag. groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Goed nieuws is altijd leuk dit te vernemen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.