ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Dikke doorzichtige glazuurlagen in bodem van kom

Dag Forum,

Ik heb ergens eens foto's gezien van een kom met een heel erg dikke glazuurlaag in de bodem van een kom. Misschien wel een centimeter of meer dik, net alsof er een plas water in staat.

Nu vind ik geen voorbeelden om te tonen, maar misschien weten jullie wel wat ik bedoel.

Ik zou graag dus dat effect creëren. Hoe zou dat dan ongeveer in zijn werk gaan? Is dat gewoon een kwestie van een hele geut transparant glazuur in die kom te dumpen en dan simpelweg te stoken?

Kan ik een onderglazuur zetten en daarboven die laag toevoegen zonder dat alles in elkaar overloopt? Of moet ik eerst onderglazuur stoken op hoge temperatuur en dan die transparante bodemlaag nog eens bijstoken op een lagere temperatuur?

Wat zijn risico's waar ik rekening moet mee houden?

Excuseer als mijn vraag te vaag is, ik wacht wat replieken af en kan dan trachten om mijn vraag wat bij te sturen.

MVG

12 antwoorden

  • Numis, dit effect krijg je met een loopglazuur vergelijkbaar met kristalglazuren. Deze bevatten weinig Al²O³ t.o.v. kwarts.
    Pendelen of hoger stoken en dik glazuren.
    beantwoord
  • Zou ik gewoon in één keer kunnen onderglazuren en dan de loopglazuur eraan toevoegen en dan stoken? Of bestaat de kans dat de onderglazuur gaat drijven?

    Of is dat allemaal een beetje afhankelijk van welke glazuren je gebruikt?
    beantwoord
  • Numis, onderglazuur er op (bijv. een keramische pigment-decoratie, loopt niet uit) en vervolgens het loopglazuur er overheen. Dompelen, kwasten, maakt niet uit.
    Aan de randen van de kom een extra laagje aanbrengen om te voorkomen dat het daar erg dun wordt met glazuur na de stook.
    Als je een kom maakt, dan mag de binnenkant lekker vol geglazuurd worden maar de buitenkant zou ik aan de onderzijde iets dunner glazuren of zelfs een cm ongeglazuurd laten. Zo krijgt de rand geen al te dikke looplaag aan de buitenkant.
    Tip: maak een opvang bakje ("glaze catcher") met platte bodem (draaien op draaischijf) en tevens een soort gedraaide ring met dezelfde diameter als de standring van de kom. De kom zet je op die gedraaide ring, en dit alles plaats je in dat opvangbakje. Zo voorkom je dat het loopglazuur aan de buitenkant op je ovenplaten druppelt tijdens de stook. De losse ring tik je er later voorzichtig met een bijteltje vanaf. De scherpe glasachtige glazuurdruppels slijp je tenslotte even bij.
    Succes!,
    Jeanine
    beantwoord
  • Ik vermoed dat het gaat om een bakje van keramiek waarin losse stukken glas of knikkers zijn uitgesmolten. Dit zag je vaak gebruikt in de jaren zestig van de vorige eeuw; mijn vader paste dit ook toe in de productie van de pottenbakkerij die hij toen voerde.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Met andere woorden Numis, je kunt ook glasgranulaat of glasscherven in de kom doen. Deze zullen zich samen met het glazuur vermengen en het resultaat mag er wezen!

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Toptips dit allemaal!

    Ik ken weinig fora waar zoveel deskundige info gedeeld wordt!

    Heel erg bedankt mensen!
    beantwoord
  • Het is, lijkt me, wel goed als je een werkstuk bakt met glas daarin, dat je het wat langzamer af laat koelen ivm eventuele spanning in het glas. Ik zou dan zelf nog na de bak een afkoelingsprogramma instellen.
    beantwoord
  • Beste Marcel,
    Het langzamer afkoelen heeft geen effect op de mate van craquelé in de dikke glaspoel. Het verschil in krimp tussen het glas en de scherf blijft hetzelfde en dus ook de spanning.
    beantwoord
  • Oke, duidelijk. Dank je voor de toelichting.
    beantwoord
  • Twee verdere vragen:

    Hoe voorkom je craquelé?
    Hoe verkrijg je craquelé?
    beantwoord
  • Dit zijn twee te veelomvattende vragen.
    Toch een globaal antwoord: je krijgt craquelé in een glazuur als deze bij afkoeling meer krimpt dan de scherf. Een ongesinterde scherf kan in een aanvankelijk craquelé vrij glazuur op termijn toch craquelé's veroorzaken, doordat de scherf dan minimaal uitzet door de vochtopname.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Numis,

    m.b.t. je vraag over het voorkomen of juist verkrijgen van craquelé, zie ook mijn online cursus glazuurtechniek:
    www.geerttheunissen.nl/.../glazuurboek.pdf
    Op blz. 34 wordt uitgelegd hoe je craquelé c.q. haarscheurtjes kunt voorkomen of juist bevorderen. Let op: in de cursus wordt het woord haarscheur gebruikt i.p.v. het craquelé.

    Succes!
    Geert
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.