ALGEMEEN > Stoken > Stookprogramma

@...
In het buurthuis waar ik de oven huur voor stoken, gebruikt men voor biscuit stoken 2 programma`s.
Biscuit stook snel 965° in 8 uur.
Biscuit stook langzaam 965°in 12 uur.
Glazuurbrand 1050° in 8uur.
Hieraan valt niet te sleutelen, is ingesteld door oveninstructeur. En wordt niet van afgeweken.
Maakt die 15°(950 of 965°)' een verschil?
En waarom en wanneer een biscuit stook in 12 uur? Is hiervoor een reden? Groot werk misschien of wanneer men vreest voor uiteen klappen? Bij goed droog aanleveren lijkt me dat ongegrond.
De glazuurbrand wordt gedaan in 8uur naar 1050°.
Ik hoor hierover graag enige uitleg. Deze oven is computer ingesteld en sleutelen aan pendelen e.d.is geen optie.
(heilig huisje!!)
hart groet, truus w.


17 antwoorden

  • Truus,

    Je vraagt over het verschil tussen 950 en 965 graden maar in je beschrijving staat alleen maar 965. Bedoel je misschien dat het ene programma langzaam naar 950 gaat, en het andere snel naar 965? Dat zou inderdaad kloppen, want daarmee bereik je ongeveer hetzelfde resultaat. Langzaam stoken verlaagt het smeltpunt, al zou ik persoonlijk denken dat het verschil hier meer in de orde van 5 a 10 graden zou zijn.

    Ik doe ook biscuit stoken in 11.5 uur: de eerste drie uur op 40 graden/uur, en ook langzaam langs de kwartssprong. Ik droog mijn tegels in een boerenschuur waar het altijd een beetje vochtig is, en bij langzaam opstoken kan het goed uitdampen. Ook nuttig als er luchtbelletjes of dikke stukken in je werk kunnen zitten.
    beantwoord
  • Maria, dank voor je reactie.
    In bovenstaande geef ik aan hoe`men` de oven stook doet in het buurthuis, beide naar 965°, met verschil in tijd, ik heb daarop geen invloed ,vandaar mijn vraag. Op het forum wordt altijd aangegeven dat 950° voldoende is,(voor elke vorm van biscuit stook), en nu verneem ik ineens dat `men` stookt op 965°.En vraag ik mij af wie of wat nu juist is.
    Is het positiever (jouw visie) om in 12 uur een biscuit stook te doen? Waarom?
    Ik kan het niet duidelijker aangeven zoals ik bedoel.
    Maar wellicht; er gaan meerder wegen naar Rome!!
    vr groet, truus w.
    beantwoord
  • Ik verbaas me over de lange tijden. Ik stook met een Economic oven van Keramisch Instituut Haarlem met kilnsitter en automatsch opschakelmechanisme. Als ik biscuit 960gr stook dan duurt dat maximaal 3 a 4 uur afhankelijk of ik de opzetrand gebruik. Ik gebruik dan stand 1 van het opschakelmechanisme, dus de langste stand. Ik heb nog nooit iets stuk gehad bij het bakken. Wel laat ik de stukken minimaal een week op kamertemperatuur drogen alvorens te bakken.
    beantwoord
  • Het hangt vaak af van de manier waarop er glazuur wordt aangebracht Truus.
    wij bakken op 980 graden biscuit ondat we vaak glazuren met een glazuurtang.
    De kans om kleine stukjes af te breken van het te glazuren voorwerp is dan groter als we te laag gaan zitten met de biscuittemperatuur.
    Iets hoger stoken kan ook goed zijn als je het werk dompelt.Hoe zachter de biscuit hoe meer de glazuur inzuigt wat kan resulteren in een te dikke laag glazuur.


    Frans
    beantwoord
  • Ik stook biscuit op 1040 omdat ik glazuurstook op maar 985. Zo krijg ik een sterke scherf en bij de glazuurstook minder kans op imperfecties ten gevolge van gassen die uit de scherf komen. Ik doe een langzame biscuit stook om de kans op barsten te verminderen en omdat mijn spullen dus vaak niet 100% droog zijn. Ook na 1040 zuigt het biscuit het glazuur nog prima op (ik dompel mijn tegeltjes).
    Dit zijn de bevindingen van een beginner - ieder ontwikkelt zijn eigen methode, denk ik.
    beantwoord
  • @Dag Maria, dat zou ook kunnen betekenen dat wanneer je als standaard biscuit stookt op 1040-1050° er minder kans is op imperfecties? Op welke imperfecties doel je dan?
    @ Frans, jouw versie is ook duidelijk, maar wat zijn er toch vele mogelijkheden en gewoontes, t `zou eenvoudig zijn ;‘van zo moet het, en niet anders’, helaas..
    Dank,en groet, truus w.
    beantwoord
  • Truus, ik ben het eens met Ine. 8 uur naar 950°C is reeds ruim genomen. Belangrijk is wel dat je tot 950°C stookt om de zouten te binden en carbonaatverbindingen te ontbinden, wat resulteert in gassen die de scherf verlaten. Eens boven de 600°C heeft snelheid in stoken zelfs geen belang meer.
    Wat de sterkte van de scherf betreft moet komen van de klei-samenstelling en zijn sinterpunt. Als je klei op 1050°C stookt wat een sinterpunt heeft op 1250°C ga je steeds een onderbakken resultaat hebben. Nadelen: het glazuur zal later craqueleren, de scherf blijft bros en zal nog teveel water opnemen. Een kleitype wat rijk is aan Al²O³ en met een laag SiO² gehalte heeft hoegenaamd geen last van de kwartssprong.
    120°C / uur tot 600 °C moet kunnen.
    beantwoord
  • Ik denk dat de langzame stook goed is voor werkstukken met verschillende dikte. Zo krijgt je werkstuk de kans om overal, dik of dun, goed op temperatuur te komen. Met verschillende diktes heb je de kans dat een dikker gedeelte later op temperatuur komt, waardoor je een verschillende uitzetting krijgt en kans op scheuren groter is.
    beantwoord
  • Beste meedenkers,
    Dank , mij is het duidelijk, dat ik gewoon blijf biscuit stoken op 950/965° in 8 uur, zoals daar in het buurthuis is ingesteld.
    En me niet laat overhalen → 12 uur, idioot dat men daarvan niet eens een duidelijke reden voor weet aan te geven. @ Maria, 1050° doe je toch ook in 8 uur, neem ik aan, dat kun je dan als reden hebben dat de scherf minder glazuur zuigt, en de mogelijke
    imperfecties. welke?
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Beste Truus. Heel gek vindt ik het niet. De Black Box (ovenregelaar) van Toma gaat in 11 uur naar de 650 graden. Dat is dan de langzame biscuitstook van Toma.
    beantwoord
  • Marcel, dit is WEL gek. Ik zal dus nooit die Black Box aanschaffen. Heb je enig idee hoeveel warmte-doorstroom je daarmee hebt? Kan jij me één goed argument aangeven wat het nut daarvan is ?
    beantwoord
  • Zoals ik al eerder aangaf, om te voorkomen dat je werkstuk kapot (kan) gaan als je verschil in dikte heb?
    beantwoord
  • Bij de black Box van Toma, kan je naast de al ingestelde programma's, ook je eigen programma's invoeren. Ik werk er al jaren mee tot grote tevredenheid.
    beantwoord
  • Jep, helemaal mee eens. Er is nog variatie genoeg, 10 vaste programma's en 10 vrij in te stellen. Ik vind de reactie van Luciën daarom ook wel een beetje lomp. Daarbij kun je ook advies geven ipv een commentaar aan te vallen.
    beantwoord
  • Nogmaals, wat voor zin heeft het naar 650°C in 11 uur te stoken ? 1- Waarom 650°C en niet 580°C ? 2- Over welke dikteverschillen heb je het dan ? 0,5 tot 10 cm ? En natuurlijk kan je je eigen schema erin stoppen. Dat zou er nog aan mankeren. En het gaat niet om de kwaliteit van het toestel, maar om een vast schema wat totaal zinloos is. Ook geen reactie op mijn opmerking wat voor energie-doorstroom je kan verwachten. En ik gaf kritiek op een onzinnig stookschema en niet op een persoon. Laat dit even duidelijk zijn !
    beantwoord
  • Ik heb in deze uitlopende ‘discussie’ het antwoord op mijn vraag verkregen en daarmee ben ik geholpen. Naar verwachting weer bijgeleerd. Dank jullie wel.
    vr groet, truus w.
    beantwoord
  • Graag gedaan Truus.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.