ALGEMEEN > Diversen > Buisventilator Ruck goed?

Goedemiddag!
Is er iemand die mij kan adviseren over welke ventilatoren je wel/niet moet aanschaffen voor een te maken spuitcabine-tje om zelf glazuur te kunnen spuiten.
Op MP staan er enkele buisventilatoren met in ieder geval goede capaciteiten (min. 750m3)
Dit is de link van de fabrikant:
www.ruck.eu/index.php?id=98&no_cache=1&L=8&RO[stFrAVt]=TRUE&RO[fr]=50&RO[erp]=1&RO[showUid]=459&RO[art_fr]=50&RO[art_un]=230&cHash=8956a5d3788dbb9d2bc13f2baffcde15


Hier nog een link van MP:
www.marktplaats.nl/.../...aar-250-l-1130-m3-p.html

Ik hoor graag uw reaktie(s. Groet Marjan

12 antwoorden

  • www.gardenteam.nl/.../rk-125-l-250m3

    Werkt uitstekend en geluidsarm.
    beantwoord
  • En heb je dan ook nog een filter gemaakt? Is die capaciteit niet te laag; 250m3??

    Groet:
    Marjan
    beantwoord
  • Beste Marjan en Lucien. 250M3 per uur lijkt me erg weinig voor een spuitcabine. De kleinste cabine die te koop is(60cm x 60cm x 65cm), heeft al een afzuigcapaciteit van 740M3. Het lijkt me het beste om daar wel in de buurt te zitten.
    Dan kom je op deze: www.gardenteam.nl/.../rk-160-l-750m3

    Een filter zou ik wel gebruiken. Eentje van een afzuigkap?Er zijn ook losse filters te koop voor een spuitcabine, zie Keramikos of Hazelaar ter voorbeeld.

    Een filter is ook voor behoud van je ventilator (fijne glazuurdeeltjes kunnen je ventilator aantasten) en voor behoud van het milieu. Hou de opening waarin je het filter gaat gebruiken, groot. Het filter mag niet naar binnen gezogen worden doordat het filter dichtklapt. Een goede maatstaf is, dat als de ventilator aanstaat, het filter licht plakt tegen het frame. De diameter van de buizen moeten net zo groot zijn als de diameter van de flens van de ventilator. Afknijpen (kleinere diameter) zorgt ervoor dat de afzuigcapaciteit van de ventilator niet gehaald wordt. Zo even maar wat tips, misschien heb je er wat aan, misschien wist je dit alles al.
    beantwoord
  • Zelf heb ik eentje van 740 m³ met 2 snelheden. Hangt er van af hoe groot de spuitcabine-ingang is. Filter heb ik gemaakt van 2 taart roosters met ertussen filterdeken dampkap. De ene rooster onder de ventilator monteren met de pootjes omhoog. 2e rooster de pootjes openknippen en tot haakjes vervormen en grijpen in de pootjes van de vaste rooster. tussenin de filter.
    beantwoord
  • Ja, dat is ook een heel goed idee.
    beantwoord
  • @Lucien:
    Kun je een fotootje daarvan maken, ben erg benieuwd..
    Heb ondertussen al wel een Ruck 250 ventilator via marktplaats besteld (max 1140m3, en regelbaar)....
    Begin is er...
    Dank: Marjan
    beantwoord
  • Manlief is erg druk bezig met mijn spuitcabine.
    De ventilator is aangesloten, en een gat gemaakt voor de uitvoer.
    Het filter wordt eerdaags ertussen gemonteerd.
    Nu nog even wachten en als hij klaar is zal ik een foto sturen.
    Marjan
    beantwoord
  • Mooi werk, Marjan. Ben er wel benieuwd naar. Succes!
    beantwoord
  • Nou Marcel het is eindelijk zo ver.
    Afzuiging aangesloten, , mooi afgekit, geen scherpe randjes en in gebruik.
    Via de vloer (ik zit in de schuur op zolder) een gaatje voor de slang van de compressor naar boven gemaakt.
    De oven staat aan ben benieuwd wat het resultaat wordt.
    Morgen de grote dag.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ziet er goed uit, Marjan. Die ronde achterkant is wel slim, makkelijk schoon te maken zo.
    beantwoord
  • De eerste resultaten mogen er zijn al zeg ik het zelf
    Alleen nog even kijken naar het filter. Dat moet waarschijnlijk op een andere plaats of grover zodat de nevel er beter in gaat
    We hebben de maten en het model afgekeken van een standaard spuitcabine die je de bekende leveranciers kunt kopen.
    Ja manlief is erg begaan met mijn hobby. Dat stimuleert erg
    Marjan
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Als ik je foto van de spuitcabine zo bekijk zit het verschil in dat bij mijn spuitcabine de inlaat gelijk met het dak zit. Bij jou steekt de buis (of motor) door het dak heen als gevolg dat je een opstaande rand heb in de cabine. Maar ik weet niet of dat een probleem is (misschien turbulentie?). Bij keramikos kun je trouwens een filter kopen, die is tweeledig maar wel 1 mat. Deels grof en fijn. Het wordt een electreetfilter genoemd.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.