ALGEMEEN > Klei - algemeen > Porselein gietklei bevroren

Ik heb mijn porselein gietklei buiten vergeten. Resultaat bevroren. Kan ik hier nog iets mee doen?

8 antwoorden

  • Hee Lily,
    Geen paniek, als die klei niet bedolven is onder een pak sneeuw kan die perfect terug gebruikt worden mits goed oproeren.
    De sneeuw zou het watergehalte kunnen beïnvloeden en dan ook de water/klei verhouding zou dan niet meer juist zijn.
    Ik ga er wel vanuit dat je klei al was aangemaakt en in een gesloten recipiënt stond.
    Succes
    Roland


    beantwoord
  • Ik heb een aansluitende vraag, kun je gietklei ook nog gebruiken als het beschimmeld is? Wat kun je doen tegen schimmel?
    Mijn gietklei beschimmeld namelijk snel omdat ik werk in een tropische omgeving en ben er nog niet uit hoe ik dit kan voorkomen.
    beantwoord
  • Zie ook de trefwoorden: bevroren klei en schimmel
    beantwoord
  • Scheutje Dettol.
    beantwoord
  • Draai klei met schimmel! om je vingers erbij af te likken.
    Moet je niet doen hoor !!! Ook bij gietklei is het niet erg.
    beantwoord
  • Zowel het bevriezen van klei als schimmel bevorderen de plasticiteit ervan. Wanneer klei bevriest worden de kleiplaatjes kleiner, met als gevolg een hogere plasticiteit. Bevroren klei opnieuw mengen en in geval van schimmel dit liever niet tegengaan door dettol of chloor.
    beantwoord
  • Hartelijk dank voor de hulp
    beantwoord
  • Bij het werken met hergebruikte boetseerklei, om werkjes te maken om af te gieten in gips, begon die klei na een tijdje een muffe onaangename geur te verspreiden en, omdat ik bang was om infecties op te lopen tijdens het werk, heb ik een spuitbuis gevuld met water, enkele druppels Dettol en een scheutje Dreft afwasmiddel.
    De slechte geur is weg en de Dreft zorg voor een gemakkelijk bewerkbare klei.
    Dit gebruik ik ook om in pakken klei te spuiten om schimmel te verwijderen.
    In gietklei denk ik niet dat dit zou nodig zijn.
    Zomaar en tip, nietwaar?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.