ALGEMEEN > KLEI magazine > Wat vinden jullie van het vernieuwde blad?

Met ingang van het januarinummer 2015 zijn de bladen KLEI en Keramiek samengegaan. De bedoeling is een tijdschrift te maken waarin het goede van beide bladen is samengebracht. Het blad heeft een nieuwe vormgeving en is 16 pagina's dikker geworden.

De redactie en het bestuur zijn heel benieuwd naar de reacties van lezers op het vernieuwde blad!

11 antwoorden

  • Gefeliciteerd met het eerste nummer! Helemaal blij mee! Ziet er prachtig uit!!!
    beantwoord
  • Een mooie rustige vormgeving. En de inhoud vond ik ook interessant. (Zoals dat stukje over Let de Kok...;)!
    beantwoord
  • Gelezen van kaft tot kaft; een mooier compliment kan ik niet geven. Zeer uitgebreid en afwisselende inhoud. Wel meer ingewikkelde onderwerpen, ofschoon ook leuk om te lezen. Ik mistte "geplukt uit het forum". Verder een prachtig blad.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Het blad is heel mooi geworden met goede en leuke artikelen. Compliment!!!!!!
    beantwoord
  • Heel mooi, een genot om te lezen.
    beantwoord
  • Ingekomen brief:

    From: Pat de Ruig
    Sent: Wednesday, January 14, 2015 10:38 AM
    Subject: Vernieuwde KLEI

    Gefeliciteerd met de nieuwe KLEI. Interessante artikelen met vele & goede illustraties. Er is er maar een "maar": de onderschriften bij de vele illustraties zijn in een kleinere letter en ook nog grijs van kleur. Enkele malen zelfs grijs op grijs gedrukt. Het effect is onleesbaar.
    Hetzelfde probleem deed zich enkele jaren terug bij het blad Kunstschrift. Ontwerpers vergeten soms dat leesbaarheid belangrijker is dan schoonheid.
    met vr. groet, Pat de Ruig.
    beantwoord
  • Ingekomen brief:
    (naam schrijver is bij het secretariaat bekend)

    De voorpagina is voor mij niet uitnodigend tot verdere kennismaking; de keuze van het lettertype is voor mij niet te begrijpen.

    Over de lay-out in het algemeen:
    a. papier en inkt-combinatie: als ik in de keuken zit met de lamp boven de tafel aan (nodig om een hand voor ogen te kunnen zien), zijn de pagina's eigenlijk onleesbaar, ook als ik mijn noodzakelijke loupe gebruik. De spiegeling haalt het contrast tussen tekst en papier geheel en al weg en dat is erg vervelend. Dit effect neemt nog toe als bijv. bijschriften in kleur zijn gesteld.

    b. Lettertype en corps in de tekst: voor mij zijn de gekozen elementen niet functioneel. Ik lees de NRC inmiddels al met een loupe (ik heb een licht probleem met mijn ogen). Ook als dat niet zo is blijft het moeilijk de combinatie van schreefloos en corps tot je te nemen en zeker als je probeert wat langer aan een stuk door te lezen.

    b. Koppen en onderkoppen en bijbehorende tekst: Goede keuze, hier kan schreefloos wel, de bijbehorende tekst zou dan weer een kleiner corps ook mogelijk maken (hier even inhoudelijk: ik zou er als hoofdredacteur voor zorgen, dat deze tekst een korte samenvatting van het artikel geeft, opdat de lezer weet of het onderwerp hem interesseert. De in het stuk behandelde kunstenaar kan dan op de vaste plaats aan het begin van het artikel worden geïntroduceerd. Ik moet hierover nog kwijt dat de plaats van Koppen en Onderkoppen niet consequent is (vgl. p. 12 en 16)

    c. Paginabeeld: kort samengevat: ik mis een stramien, dat voor de inhoudelijke bijdrages wordt gebruikt. Dat de info achterin in een andere lay-out staat is normaal te noemen. Als voorbeeld voor zo'n stramien geef ik P18 & 19 (prima, rustig, geen onnodige afleiding, alles bijeen een fraai beeld). Maar ik zie 2 koloms gelijke breedte; 2 koloms ongelijke breedte; 3 koloms en nog weer anders (zie het artikel vanaf P20). Dit betekent dat je steeds je 'blikbreedte' moet aanpassen, iets dat in het algemeen als heel vervelend wordt aangemerkt. Ik merk nog op dat met een duidelijker vastgelegd stramien ook dat de redactie de auteurs makkelijker kan aansturen t.a.v. de wijze, waarop het artikel wordt geschreven.

    Wat opmerkingen uit de losse pols:
    1. P20 e.v.: een uiterst onrustig paginabeeld met een onlogische leesrichting: heel vervelend voor de lezer. (zie mijn opm. over stramien).
    3. P34 & 35: ik kan niet anders zeggen dan dat de pagina's BOTSEN (ik weet geen betere term).
    4. P40 & 41: (eigenlijk een uitwerking van stramien): de pag's worden veel rustiger als er geen doorloop van de tekst tussen de foto's plaatsvindt.
    Dus als er een band onderaan ontstaat door de foto's naast elkaar te zetten en de afsluiting over dezelfde hoogte in de derde kolom te zetten. Daarvan afgezien vind ik de 2 kolomstructuur en de 3 kolomstructuur op een spread botsen en onprettig voor de lezer.
    beantwoord
  • Een prachtig blad, lees 'm nu met nog meer plezier!
    beantwoord
  • Het is het beste van twee goede bladen geworden. 1 + 1 = 3.
    Goede en interessante artikelen, overzichtelijk en duidelijk van samenstelling. Prima leesbaarheid.
    Proficiat!
    beantwoord
  • Ik heb het nieuwe nummer met zeeeeeer veel plezier gelezen.
    Ik kijk al uit naar het volgende nummer....
    Proficiat!!!
    beantwoord
  • Zoals bij KLEI nu ook weer veel boeiende nummers. Ik ben al 34 jaar bezig met keramiek en wil nog steeds elke dag veel keramiekwijsheid vergaren. Kunnen jullie daarom meer info en voorbeelden geven over technieken, glazuurrecepten, grondstoffen, ... ? Het forum op deze website is reuze! Nu nog meer boren in de rijke wereld van de keramiekkennis ...en in het tijdschrift plaatsen!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.