ALGEMEEN > Ovens > yippieee!!!

Ik wil graag mijn vreugde delen over het behalen van een hogere temperatuur in mijn goedkope tweedehandse economy favourite oventje.
Ik heb mijn oven verpakt en ingepakt met keramische deken. Wie weet kan iemand anders nog iets met deze tip!

15 antwoorden

  • Ik heb hier ook wel eens over nagedacht.
    Mijn vraag is of het niet schadelijk is voor het (oorspronkelijke) metalen buitenwerk van de oven.
    Dit krijgt nu een veel hogere temperatuur te verwerken.
    En wat de denken van de opgebouwde metalen schakelkast.
    Heb je die losgenomen en buiten de nieuwe ommanteling geplaatst?
    beantwoord
  • mmm, nee dat heb ik niet gedaan. Ik heb de onderkant (en onder zijkant) ingepakt en de bovenkant (ook bovenzijkant). Daarnaast alle gleuven binnenin dichtgezet met de deken.
    De oven kostte mij minder dan 100 euro, dus ik heb het er wel voor over om het uit te proberen.
    Nieuwe spiralen scheen mij min. 250 euro te kosten.
    Bovenin verliest de oven veel warmte. Als ik onder de deken keek is het fel oranje, wat ik normaliter niet kan zien op de deksel. Door dit trucje heb ik ongeveer 100 graden hoger kunnen stoken.
    Ik heb deken gebruikt wat 2,5 cm dik was.
    Metaal zal ook niet zo heel snel smelten. Ik blijf er wel bij zitten om alles in de gaten te houden.
    beantwoord
  • Ik zou dit niet doen.
    Zoals Frans al aangeeft: wat gebeurt er met de temperatuur in de schakelkast? En wat gebeurt er als die te hoog wordt?
    beantwoord
  • Ik hoop alleen maar dat je ernaast blijft staan tijdens de stook om bij kortsluiting in je electriciteitnet te kunnen ingrijpen. Het is oneigenlijk gebruik van apparatuur en materialen.
    beantwoord
  • overdrijven kan ook
    beantwoord
  • Geert, zoals ik al zei, ik heb de schakelkast niet ingepakt.

    beantwoord
  • Heb er ook al aan gedacht, al haal ik mijn gewenste temperatuur van 1145°c zonder enig probleem, zou een kwestie van energie besparen zijn en besparen op de slijtage van weerstanden.
    Ben ook bevreesd dat het mis kan gaan met het metalen omhulsel dat dan de warmte zal vasthouden, en misschien zal aangetast worden.
    Als het deel met de elektrische schakelingen het enige is wat niet extra geïsoleerd is, zal dit dan inderdaad niet alle restwarmte krijgen en oververhit geraken?
    Misschien kan deze vraag eens aan een leverancier zoals keramikos gesteld worden. Ook waarom ze het al niet standaard doen.
    Willy
    beantwoord
  • Bijgevoegd antwoord van de deskundigen:
    Beste Willy
    Keramisch dekenmateriaal is wel geschikt om te isoleren.
    Maar Je kunt ook, als je een bovenlader hebt,
    De bodem en de deksel isoleren Bv met ovenstenen
    Die verkopen wij ook los
    Ook kun je bv een oude bodem of deksel nemen voor extra isolatie
    Dit helpt echt enorm goed
    Het deken materiaal kun je op de oven leggen
    De bodem zou ik altijd van stenen doen
    De wanden hoeven dan niet worden geisoleerd.
    Wel moet ik zeggen dat er veel kwaliteits verschil is in keramisch dekenmateriaal en ik zou er ook voorzichtig mee zijn.
    Het zijn kleine vezeltjes die los kunnen laten en zeker als het verhit wordt en dat is niet goed voor je longen.
    Wij gebruiken het dan ook alleen ingesloten tussen wand en stenen
    Persoonlijk vind ik het niet aan te raden om te gebruiken als losse isolatie.
    Dan maar wat meer stookkosten of neem een regelaar die kan afkoelen.
    Voor raku oven wordt het wel vaak gebruikt maar dan moet je echt altijd een stofmasker opzetten.
    Je moet geen gezondheidsrisico’s nemen.
    Stenen zijn veiliger.

    Vriendelijke groet,
    atY Boonstra
    Keramikos


    beantwoord
  • Ben het met Boonstra volkomen eens. Keramisch deken is de nieuwe versie van asbest en dat kaart men al 30 jaar aan. In sommige gevallen is het gebruik ervan de enige optie, gezien tot op heden geen alternatief is. Indien men keramisch deken gebruikt is het aan te raden deze wanden te ' fixeren ' met bv. door verneveling van waterglas. Zie trefwoordenlijst.
    beantwoord
  • Als ik geld had ben ik het er ook mee eens.
    Voor nu gebruik ik een stofmasker en keramische dekens.

    beantwoord
  • Hoop voor jou dat er geen kinderen, medebewoners, dieren, enz.. in je omgeving zijn. Dat je deuren goed gesloten zijn. Dergelijke deeltjes hechten zich op je kleren, huid, haar en komen zo toch in je lichaam terecht of je zou je werkplaats hermetisch moeten afsluiten en een sas plaatsen waar je zich kan afspoelen en kledij wisselen. Is voor jou misschien ver gezocht, maar dit is de realiteit.
    Goedkoop kan zeer duur uitvallen.
    een tip:
    Ikzelf was gewend om op 1240°c te stoken, maar door de hoge slijtage van weerstanden en hoog elektriciteitsverbruik ben ik overgestapt naar klei en glazuur welke tot 1150°c kan gebakken worden. Mijn werken zijn 100% waterdicht en vriezen ook niet stuk als ze buiten in weer en wind staan. De drinkbekers en schalen zijn volledig geschikt voor drank en microgolf.
    Misschien moet je in die richting eens kijken i.p.v. gezondheidsrisico's nemen.
    beantwoord
  • Willy, paniek zaaien omtrent deze keramische vezels moet je nu ook niet doen. De nodige voorzorgsmaatregelen nemen en het probleem erkennen, meer kan men niet doen of je moet onder een stolp gaan leven. Zo heb ik al gezien dat men glazuurfritten uit de klas of atelier gaat bannen, maar geen probleem heeft met zuiver chroomoxide op het rek.
    Het is een zeer goede raad om lager te stoken. Zeker op de energiefactuur is dit duidelijk zichtbaar. Waterdicht maken of stuk vriezen heeft hoegenaamd niks met een lagere stook te maken, maar wel met de keuze van de klei.
    beantwoord
  • Dank u voor al het medeleven met mijn gezondheid.
    Willy, als ik u raad moet opvolgen betekent het dat ik niks meer kan doen.
    Passie is nog altijd zeer gezond.

    Zal u ook maar niet vertellen hoe ik stook in het buitenland en hoe wij daar ovens bouwen.
    Helaas is niet iedereen op de wereld zo welgesteld om alle voorgeschreven veiligheidsmaatregelen in acht te nemen. Gezond verstand is ook handig. En stofmasker is goedkoop. Daarnaast vind ik ook dat er een hoop lariekoek tussenzit om de commercie te spekken.
    Angst is ook zeer ongezond niet te spreken van sommige glazuur ingrediënten.
    Sante! Op de keramiek!
    Ik denk dat het onderwerp gesloten is.
    beantwoord
  • Met al deze vrolijkheid snap ik waarom jij zo heet op het forum.
    beantwoord
  • Volgens mij is de enige "gezonde" oplossing:
    koop een oven die geschikt is voor hoge temperaturen!
    I rest my case
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.