ALGEMEEN > Gips > net deelvlak in 2 delige mal

hallo iedereen,

Ik heb nu al meerdere 2-delige gipsmallen gemaakt, echter het probleem wat ik altijd tegenkom is dat ik het deelvlak niet helemaal strak krijg, dit is het proces wat ik tot nu volgde:
- Eerst legde ik het model volledig in in klei, en was heel lang bezig met de deellijn netjes te maken, een tijdrovend karwei en een heel erg bobbelig deelvlak als resultaat
- Toen las ik dat je een gipsplaat kan maken en daar de contour van je vorm in kan uitzagen en dit gebruiken als deelvlak, dit is al beter, maar je bent nog steeds bezig om de kieren op te vullen met klei.

Nu vroeg ik me af of er een betere manier is om dit te doen, hoe wordt dit gedaan in professionele keramiekstudios? Ik wil uiteindelijk een moedermal maken van de mal, daarom wil ik dat deze zo strak mogelijk wordt. In de bijlage een aantal mallen die er erg strak uitzien, maar de standaard mallen die je bij de keramikos kan kopen zijn ook superstrak. Hoe doen ze dit???
Bijlagen:

8 antwoorden

  • Het model positioneer ik op zijn kant als er een verticale naad op moet komen. Dit controleren met een winkelhaak. De een poot van de winkelhaak inkrijten met vet potlood. Haal de ingekrijte kant, haaks op zowel de vlakke ondergrond als op de zijkant van het model. Zo ontstaat een potloodmarkering op het model waarop de toekomstige mal goed lost. Breng om het model een bed van klei aan ter hoogte van de scheidslijn. Zorg dat het oppervlak van het kleibed ietsje onder de scheidslijn uitkomt. Giet het eerste maldeel. Verwijder de klei en haal het model uit de eerste malhelft. Hierin zal de potloodmarkering zichtbaar zijn. Het oppervlak van de eerste mal helft kun je nu afvlakken precies tot aan de potloodmarkering. Daarna kun je in het platte oppervlak sleutels aanbrengen.
    Ik hoop dat een en ander duidelijk is.
    Deze methode is ook toe te passen met een gipsplaatje waarin het profiel van het model enigszins ruim is uitgesneden. Vul dan de ruimte tussen het model en het gipsprofiel aan met klei tot net onder de markeringslijn op het model. Deze laatste aanpak is wel exacter maar vind ik onnodig veel meer werk. Ik maak zelf altijd een kleibed.
    Succes ermee. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hoi Michel,

    heel erg bedankt, had er nog niet aan gedacht om het gips iets boven de de deellijn te gieten en dan af te vlakken, ga dat binnenkort eens proberen. Zijn er nog meer tips?

    groet Patrick
    beantwoord
  • Zo te zien zijn je mallen prachtig gemaakt!
    Ik zou zo blijven doorgaan en niet te veel werk zoeken.
    Als eens geprobeerd je werkstuk in zand te leggen in plaats van klei?
    Dat kan ook wel eens toepasselijk zijn.
    Eens proberen op kleine schaal brengt misschien licht in de duisternis!
    Moed!
    beantwoord
  • Zand, nog niet aan gedacht, waarschijnlijk vochtig stevig klevend zand, leuk idee.
    Welk zand geeft best resultaat?
    Rijnzand, zavel, ....
    beantwoord
  • Willy, ik denk dat het de bedoeling is om op dit zand een reep klei te leggen die net op de scheiding valt ( +/- 2 cm dikte en haaks op het voorwerp ). Hierop kan je dan een verticaal ' muurtje van klei plaatsen op de gewenste afstand van het werkstuk om het gips op te vangen. Het maakt dan niks uit of het nu zilverzand, chamotte of piepschuimkorrels is.
    beantwoord
  • sry, begrijp dit niet goed, zie het niet voor mij.
    beantwoord
  • Bedankt voor alle antwoorden, ik heb trouwens niet die mallen in de afbeeldingen gemaakt, dit waren gewoon voorbeelden van naar mijn inzien goede mallen.

    Patrick
    beantwoord
  • Willy, eenvoudig van constructie, maar niet zo eenvoudig te omschrijven. :-)
    - In geval van een 2 delige mal : De helft van het voorwerp, min 2 cm. inbedden in vochtig zand of iets dergelijks.
    - Lint maken van klei 2 cm dik en 5 tot 7 cm breedte.
    - Dit lint op het zandbed leggen en aansluiten tegen het werkstuk. Dit lint moet haaks op het werkstuk staan en zo gestroomlijnd mogelijk.Dit lint zit dan perfect op de scheiding van beide delen.
    - Op dit klei-lint plaatst je een ( klei-)muurtje op een afstand van 3 tot 5 cm van het werkstuk, dit op de nog vloeibare gips in te bedden.
    - Er bestaan ook ' sleutels ' in kunststof en zijn zeker aan te raden. Vraag ernaar bij je leverancier.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.