ALGEMEEN > Ovens > Downdraft gasoven

Ik heb een dd-gasoven gebouwd en de vraag is welke optie het beste is voor de brandergaten.
Beide opties zijn niet verkeerd maar een van beide is nmi ietsje beter. Dat idee zag ik graag bevestigd ;)
Ik zal de uitslag van de "poll" later hier vermelden.
Groet,
Eric
Bijlagen:

9 antwoorden

  • Afbeelding links indien de schouw ook links staat ( pijltje?).
    Branders naar boven toe richten en de enige uitgang naar de schouw onderaan rechts.( niet via de zijkanten ).
    beantwoord
  • Het schouwblokje in de tekening zit eigenlijk buiten het grote vierkant, foutje in de tekening.De schouw opening zit links onderaan en de branders wijzeninderdaad naar boven vanuit de vloer.
    beantwoord
  • Eric, kan je een beter schema bezorgen ?
    beantwoord
  • OK, ff meer tijd ervoor nemen.
    Tekening is een bovenaanzicht van de ovenvloer. De branders staan loodrecht onder de vloer, schouwgat zit gelijk met de vloer in het midden van de linkerkant. De oven krijgt een toogdak waarvan de kromming in de breedte van de tekening loopt. De "firewall" plaatjes dwingen de binnenkomende vlam recht naar boven te gaan. De vraag is waar moeten de branders komen, optie 1 of 2. In optie 1 legt de vlam de langste weg af alvorens de schouw te bereiken.
    Groet en dank voor het meedenken.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Eric, Indien je zoals op het schema met een ovenplaat gaat werken en enkel een ' firewall', is de stand van de branders optie 2.... Echter is dit nog niet de ideale downdraft. Dit bekom je, zoals ik in mijn eerste reactie geschetst heb, optie 1, INDIEN je een verhoogde vloer maakt die enkel aan de overzijde van de schouw open is. Deze kier is betreft cm² een ietsje groter dan de schouw. De vlam gaat dan eerst naar boven, dan naar voor, dan naar beneden en terug naar achter ( via ) onder de vloer richting schouw.
    beantwoord
  • De ovenplaat komt verhoogt boven het schouwgat, dus de gasstroom gaat inderdaad naar boven, via de kromming van de toog naar beneden en vervolgens over de vloer onder de ovenplaat naar de schouw. Misschien dat ik later toch nog maar een vierkanten ovenplaat ga kopen, eerst ff met de ronde proberen. Temperatuur gaat op 3 plaatsen gemeten worden, resultaten hiervan bepalen of ik de ovenplaat nog wijzig.
    Ik denk dat we dezelfde gedachte hebben, bedankt.
    beantwoord
  • Eric, een ronde ovenplaat waar de vlam langs alle kanten naar het schouwgat kan zal geen goed resultaat geven. Aan de bovenkant en de overkant van de schouw zal het minder warm worden. Zo is mijn ervaring met verschillende downdraft ovens.
    beantwoord
  • Ok, kan ff duren voor hij klaar is maar laat dan iets weten.
    beantwoord
  • Veel pret met de bouw. :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.