ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Is er verschil tussen dolapix en dolaflux?

Kan iemand mij zeggen of, en wat, er verschil is tussen Dolapix en Dolaflux.
Daarnaast zou ik graag willen weten hoeveel % je moet toevoegen aan een glazuurrecept van 100 gram, van zowel Dolapix als ook van Dolaflux.

9 antwoorden

  • Elly, de hoeveelheid hangt nauw samen met de samenstelling van het glazuur, net zoals bij CMC. Glazuur met meer ruwe grondstoffen zal minder nodig hebben dan een glazuur met gefritte- of gedehydrateerde grondstoffen. Al deze defloccanten dienen eerst in water te worden opgelost en toegevoegd tot er ( na één dag ) geen bezinking meer is. Ik werk enkel met CMC ( het witte product :-) ).
    beantwoord
  • Beiden zijn deflocculanten uit de carboxylaatgroep ( scheikunde).
    Dolaflux is gepatenteerd huminaat-silicaat
    Dolapix is een natrium-polyacrylaat zoals CMC

    Beiden hebben dezelfde functie en weinig onderling verschil.
    Beide koolwaterstoffen verbranden totaal bij de stook.
    beantwoord
  • ( vergeten melden ) Dolaflux komt in de plaats van waterglas.
    beantwoord
  • Hallo Lucien.
    Bedankt voor je antwoorden.
    Ik gebruik een klein beetje CMC, opgelost in water, bij het aanmaken van mijn glazuren. Nu wilde ik Dolapix erbij gaan gebruiken als deflocculant, en om het glazuur spuitbaarder te maken, zonder meer water toe te hoeven voegen. De leverancier had geen dolpix enkel dolaflux en gaf aan dat die 2 hetzelfde waren.
    De dolaflux is in korrel,meer een gruis vorm. Weet jij in welke hoeveelheid ik dat moet aanmaken in water om het aan een glazuur toe te kunnen voegen?
    beantwoord
  • Lucien, Als ik je goed begrijp, heb ik die Dolaflux helemaal niet nodig, als ik mijn CMC gebruik hoger maak. Ik voeg nu standaard 0,3% aan mijn te gebruiken glazuur water toe.
    beantwoord
  • Elly, als je reeds CMC gebruikt heb je Dolaflux niet nodig. Het is me ook niet duidelijk wat je met 0,3 % bedoeld als je CMC toch eerst in water moet oplossen ( ???? ).
    beantwoord
  • Lucien, ik bedoel dat ik een standaard hoeveelheid CMC gebruik. Ik maak al mijn glazuur water eerst aan met CMC. Daar gebruik ik 0,3% CMC voor. Dus 3 gram op 1 liter water. En dat water mengsel gebruik ik om mijn glazuur grondstoffen in te mengen.
    beantwoord
  • Elly, zoals ik al schreef kan je daar moeilijk een constante voor bepalen. Ik los CMC op in water eerst op tot een stroperige brei en laat dit minstens enkele dagen staan voor ik dit gebruik. Dan pas voeg ik dit aan het glazuurmengsel toe tot dit haast romig wordt. De hoeveelheid in gram heb ik nog nooit gemeten en is ook zinloos, gezien elk glazuur daar anders op reageert. Misschien gebruik je net wel te weinig.
    beantwoord
  • Hallo Lucien.
    Dat zou goed kunnen, dat ik nu te weinig gebruik.
    Ik ga het op jouw manier doen in de toekomst.
    Dank voor je uitgebreide aandacht en antwoorden.
    Groet
    Elly
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.