ALGEMEEN > Stoken > hoe deze schaal stoken?

een workshopcursiste maakte deze platte schaal met opstaande rand van klei met 40% fijne chamotte.(creaton 474) Doorsnee van de schaal is 30 cm. Omdat ze de onderkant straks ook wil glazuren hebben we er een standring ondergemaakt, zodat we straks geen triangels hoeven te gebruiken.Maar zo ver is het nog niet.Ik droog de schaal heel langzaam omgekeerd op een iets kleinere plank met kranten erop, die ik af en toe vervang.
Maar na toch een paar uur rechtop drogen zat er een scheurtje vlak langs de rand. Die heb ik proberen te repareren, denk dat dit gelukt is. Maar nu komt het probleem, hoe ga ik hem biscuit stoken? Op welke kant?Eerdere schalen stookte ik wel eens vertikaal.
Ik denk nu aan of een dikke laag zand of op een viertal lange reeds gestookte hulpstroken, die ik wel vaker gebruik.En midden in de oven en natuurlijk heel langzaam.Dat heb ik al eerder op dit forum geleerd!
Ik wil de cursiste niet graag teleurstellen, want een eerdere schaal van haar gestookt op triangels was tijdens de glazuurstook gebarsten. Hoe los ik dit op?!! Graag adviezen. Tjalda
Bijlagen:

3 antwoorden

  • Op een laag ( 3 - 5 cm dikte ) ovenwol.
    beantwoord
  • Hallo Tjalda, Hier lijkt een probleem zich voor te doen welke echt niet hoeft.
    Ik heb al vele schalen e.d. gemaakt, Klei 474,is dezelfde klei, ook wel dit formaat en met standring, enz.
    De schaal: de standring kan op 3 steuntjes (pijpjes ) geplaatst worden en op 950° biscuit worden gestookt. Gaat altijd prima, geen vervorming of scheuren. Zeker kun je voor de biscuit stook wel triangels gebruiken. Belangrijk is
    de schaal laten drogen met beleid, daarin heb je zelf wel ervaring. Jouw manier van omgekeerd geeft meer spanning en kans op vervorming en scheurtjes. Wanneer het object klaar is, dan eerst even laten drogen(staand op de standring) onder een plastic zak met schoorsteen en de schaal plaats je binnen de zak op een plankje waarop op een katoenen doek, om vocht op te nemen uit de standring.Merk je na enkele dagen dat de schaal mooi droogt, dan in een matig verwarmde ruimte verder drogen, zonder plastic. Ik neem aan dat de standring glazuurvrij blijft, zo niet, is dit op te lossen door minimaal stipjes was/uitsparing en dan op triangels zetten. Gaat goed en de uitsparing valt niet op, zo doe ik het ook met deksels die ik beide zijden glazuur. Al met al heel eenvoudig.
    En jouw vraag; op welke kant?, is simpelweg; stoken zoals de schaal op tafel komt te staan en verder niks. De standring is niet voor niks gevormd, daar vang je immers je ‘probleem’ al mee op.
    Een heel relaas, maar ik vind het jammer dat iets zo vanzelfsprekends toch nog een probleem kan geven voor je. Succes hoor en hopelijk heb ik je verder geholpen.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Bedankt Truus voor je uitvoerig antwoord. Tja, als het voor een ander is, maak ik me meer zorgen, te meer daar de eerste schaal die ze maakte flink gebarsten was.
    Ik zal hem nu omdraaien en rustig op de standring laten drogen.
    En Lucien, bedoel je met ovenwol het isolatiemateriaal dat gebruikt wordt voor Raku tonnen? Lijkt me in ieder geval beter dan zand.
    Ik laat wel weten of het allemaal gelukt is.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.