ALGEMEEN > Glazuur - problemen > hoe pas ik mijn steengoedglazuur aan wanneer die craqueleert op een kleisoort?

Wie kan mij helpen bij de zoektocht naar een mooi transparant steengoedglazuur voor de klei van creaton 1100 en creaton 1112. Dit is een wit bakkende klei. Mijn eigen steengoedglazuur craqueleert op deze klei en dat wil ik niet. Ik geef mijn recept zodat dit eventueel aangepast kan worden:
calciumboraatfritte P2954 20
alkalische fritte P2962 15
kaliveldspaat 15
petaliet 10
kaolien 15
flint 25

6 antwoorden

  • Marie-Josée, ik denk dat Petaliet de oorzaak is. Vervangen door 5 Loodbisilicaat en 5 fritte 2962
    PS: dit is nog geen steengoedklei ( begint pas > 1150°C )
    En nee, Loodbisilicaat is niet giftig.
    beantwoord
  • bedankt, ik probeer het, ik bak deze klei met het bovenstaande glazuur op 1250°C, is toch steengoed?
    beantwoord
  • Oeps Marie-Josée, dit had ik niet zo begrepen.
    Andere oplossing dan: Petaliet ( Li²O.Al²O³.8 SiO²)vervangen door Anortiet ( CaO.Al²O³.2 SiO²). 5 Dolomiet + 5 Flint zou misschien ook nog lukken.
    Sterke alkali zoals K²O, Na²O en Li²O hebben een hoge uitzetting en werken craquelé in de hand.
    beantwoord
  • dus versta ik het goed , mij aangepast recept wordt dan
    calciumboraatfritte P2954 20
    alkalische fritte P2962 15
    kaliveldspaat 15
    kaolien 15
    flint 30
    dolemiet 5

    ik heb de petaliet dan vervangen door 5 dolemiet en 5 extra flint.
    sorry maar mijn scheikundige knobbel is zowat nihil
    beantwoord
  • Lucien, ik heb het hierboven vermelde glazuur gemaakt en dus de petaliet vervangen door 5 flint en 5 dolomiet. Het resultaat is zeer goed op mijn staal, geen craqueleer meer. Bedankt voor de tip. Ik probeer het nu op mijn groter werk.
    beantwoord
  • Marie-Josée, indien er nog eventueel sporen van craquelé zou te zien zijn, probeer dan met Flint te vervangen door Wollastoniet ( CaO.SiO² ).
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.