ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Raku tea bowl en hygiëne

Ik wil voor mijzelf een paar mooie Raku tea bowls maken.
Maar vraag mij af of een bowl met een dergelijke bewerking wel hygiënisch schoon te houden is, in verband met de barsten in het glazuur.
En of het ook in de magnetron en afwasmachine kan.
Wie kan me hier meer over vertellen
Bijlagen:

9 antwoorden

  • Lucien, ik ben pas sinds kort met pottenbakken bezig en bij de voorbeelden die op mijn Pinterest staan word dit Raku genoemd.
    Dat er verschil zit tussen de Amerikaanse en Japanse Raku (stookwijze) wist ik niet.
    Uiteraard heb ik interesse in de Japanse stookwijze
    beantwoord
  • Jon, wat denk je zelf van dit voorbeeld ? Ik zie op uw voorbeeld ook geen barsten in het glazuur. Trouwens als je Japanse Raku wil maken, zijn daar ook geen barsten in. Voor de rest is het aan jou waar de grens trekken tussen decoratie en functie .
    beantwoord
  • Op de foto zie ik zout- of houtstook kommetjes. Mooi, vind ik. En die zijn uiteraard zeer geschikt voor thee, koffie soepen, en zure etenswaar doordat ze dichtgesinterd zijn.
    Bij de rakustook, (waarbij dus de werkstukken in de zaagselton gaan en daarvoor snel afgekoeld worden buiten de oven), heb je door het onstane craquele piepkleine ongeglazuurde haarscheuren en door de aardewerktemperaturen die je bij rakustook bereikt, sintert de klei nooit helemaal dicht.
    Dus: wat mij betreft zou ik ze voor decoratieve doeleinden gebruiken. En niet voorvochtige etenswaren.
    beantwoord
  • Lucien, er zitten wel degelijk veel barsten in het glazuur! maar de foto is misschien te klein om dat echt goed te kunnen zien.
    En geen barsten in Raku ? kijk dan eens op mijn pinterest, daar vind je honderden voorbeelden van raku vazen en tea bowls : www.pinterest.com/faceboekface/ceramic-art/

    Dank je voor je antwoord Jeanine.
    beantwoord
  • Jon, ik denk niet dat de bijgesloten foto Raku-producten zijn.
    En ik had het over Japanse Raku en geen Amerikaanse Raku.
    Japanse Raku wordt niet ingerookt en streeft men niet naar craquelé. De temperatuur en stookwijze verschilt ook nog eens danig met de Amerikaanse versie ( ontwikkeld door Paul Soldner ). De honderden voorbeelden op uw pinterest zijn allen Am.Raku. Als je interesse hebt naar de Japanse stookwijze, laat je maar iets weten.
    beantwoord
  • Lucien, ik ben pas sinds kort met pottenbakken bezig en bij de voorbeelden die op mijn Pinterest staan word dit Raku genoemd.
    Dat er verschil zit tussen de Amerikaanse en Japanse Raku (stookwijze) is mij onbekend.
    Wikipedia zegt hier het volgende over !

    Raku stoken is een van oorsprong Japanse techniek waarbij het glazuur van een werkstuk (sterk) craqueleert. De craquelé is zwart van kleur.

    Werkwijze[bewerken]

    Eerst wordt een (gebakken) werkstuk geglazuurd. Daarna wordt het in bijvoorbeeld een hout- of gasoven zeer snel tot op een temperatuur van ca. 1000 °C gebracht. Het werkstuk wordt uit de oven gehaald en aan de buitenlucht blootgesteld. Door de snelle afkoeling gaat het glazuur craquelures vertonen. Vervolgens wordt het werkstuk in een zaagselton gelegd. Het zaagsel ontbrandt en veroorzaakt rook. De rook trekt in de craquelé.

    beantwoord
  • Wiki weet het niet. :-)
    beantwoord
  • De omschrijving van wikipedia klopt in grote lijnen.
    beantwoord
  • De Nederlandstalige Wiki klopt helemaal niet !
    De Engelstalige versie wél !
    http://en.wikipedia.org/wiki/Raku_ware
    Het eerste deel betreft de Japanse Raku en het tweede deel betreft de " Westerse " versie.

    Jon, ik heb in 1999 meegewerkt aan een licentiaat verhandeling ( Fac.Letteren ) van een Japanoloog die twee jaar bij Raku Kichizaemon gewerkt heeft, maar nooit de stook heeft mogen meemaken. Ze heeft wel de samenstelling gegeven van de Kamu - keien wat de basis vormde voor het zwart glazuur. De recepten zijn steeds familiegeheim gebleven, maar heb het befaamde Kamu zwart wel weten te kraken en wat enkel door een zekere stookwijze kon bekomen worden. Toen vielen de domino-steentjes. :-)
    Als je hierover meer wil weten, geef maar een seintje.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.