ALGEMEEN > Techniek > afdraaien van grote objecten

Naar aanleiding van een workshop hoogdraaien heb ik de 'draai' te pakken. Nu kom ik op de volgende uitdaging. Hoe draai ik zo een hoge (bijvoorbeeld) vaas af.
Zonder dat deze natuurlijk alle kanten op schiet. Kleinere objecten zette ik in een soort van klok (klei klomp zonder bodem).
Zal ik nu een hele grote klok moeten maken?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring

5 antwoorden

  • In een plastic emmer(tje) dat je centreert en vastzet met klei misschien?
    beantwoord
  • Tja Frans we zullen creatief moeten worden.
    Ik laat je weten hoe ik het fa proberen.
    Het gaat om de stand ring. Maar dat had je al begrepen. ...
    beantwoord
  • Marjan,
    Een grote platte "pannenkoek" draaien op de draaischijf, die ruimschoots de diameter heeft van de bovenkant van de grote vaas. En twee a drie cm dik ("hoog") is.
    Klei niet te nat houden en de bovenkant zo horizontaal mogelijk afstrijken met bijv. een houten latje. Zodat je een zo glad mogelijk oppervlak krijgt.
    Als dit gebeurd is, rustig en al draaiende een inkerving (soort richel) maken ter grootte van de diameter van dus de vaashals.
    Het gaat er om dat de vaas in die inkerving past, en zodoende blijft staan (maar door zijn eigen gewicht gebeurt dit meestal wel...)
    Vervolgens rustig de vaas afdraaien.

    Voordeel van deze techniek: de kwetsbare bovenrand van de vaas beschadigt niet.
    Je moet zelf even kijken hoe breed de inkerving moet zijn. Het moeten geen richeltjes zijn die even met de naald gekerfd zijn want dat werkt niet. Misschien met een latje voorzichtig even uitproberen.
    Succes en hartelijke groet! Jeanine
    beantwoord
  • Hallo Jeanine
    Ik heb je tip opgevolgd en het is super gegaan.
    Bedankt
    Marjan
    beantwoord
  • Da's goed te lezen Marjan!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.