ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > roomwit glazuur

Is het mogelijk om in een witte aardewerk glazuur of transparant glazuur een kleurtje toe te voegen om een mooie roomwitte kleur te krijgen?
Stooktemperaatuur 1040 gr. En hoeveel procent zou het ongeveer moeten zijn?
gr. Hannie

15 antwoorden

  • Ik heb dit laatst op aardewerktemperatuur verkregen door een wit glazuur met 1 % rood ijzeroxide te vermengen in een kogelmolen, maar met een aantal keren zeven zal het ook wel lukken. Met een aantal testjes met het percentage en het aantal keren zeven krijg je denk ik snel het gewenste resultaat.
    beantwoord
  • OK, bedankt voor je snelle antwoord Ingrid! Ik heb rode ijzeroxyde in huis dus ik ga aan de slag.
    gr te Hannie
    beantwoord
  • Ik doe er altijd een beetje rutiel bij!
    Moet je natuurlijk wel eerst uittesten hoeveel procent het mooiste resultaat geeft...

    Succes!
    beantwoord
  • Ginie,ik lees dat rutiel een iewat gespikked effect geeft,dat wil ik niet ik heb het nodig om dikke damesbeeldjes een huidskleurtje te geven.
    ik heb de tip van ingrid gedaan mar vind het iets te geel.

    misschien weet je een ander receptje of een bestaand glazuur!

    Gr.hannie
    beantwoord
  • Hannie, probeer het eens met een geschikt keramisch pigment in het glazuur te mengen. 2 - 4 % kan reeds volstaan naar gelang het gebruikte pigment. Ook het best reproduceerbaar.
    beantwoord
  • Lucien ik heb geen plgment in huis dus wil het gaan aanschaffen,ik denk aan bruin? Heb ik dat goed?
    beantwoord
  • Hannie, dat kun je ter plaatse uitzoeken welke kleur geschikt is. Je kan ook op de website van uw leverancier kijken wat deze in voorraad heeft.
    beantwoord
  • Ik heb net een potje pigment gekocht bij de kunstwinkel. De verkoopster wist er niet zoveel over te vertellen. Er staat op het potje...pigment, Siena ongebrand, kunstenaarspigment zonder bind- of vulmiddel. Ik wil dit ook mengen met wit of transparant glazuur. LuciĆ«n jij hebt het over keramisch pigment. Hier staat alleen pigment op, zou dat wel hetzelfde zijn? En als ik dit ga mengen moet dit dan gezeefd worden, kan ik het er niet gewoon door roeren? Ik heb zoiets nog nooit gedaan....
    beantwoord
  • Hannie, rutiel geeft geen gespikkeld effect!
    beantwoord
  • Dianne, koop je pigmenten bij een leverancier keramische grondstoffen. Siena is geschikt als pigment voor schilders.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Rauwe_sienna
    beantwoord
  • Dankjewel Lucien, ga ik doen!
    beantwoord
  • Klein beetje warmgeel pigment toevoegen. Dit zou je proefondervindelijk moeten uitproberen. Voordeel van een pigment is wel dat je meteen ziet, op het moment dat je het toevoegt aan je droge glazuurmassa, en de boel met water mengt, hoe de kleur wordt.
    beantwoord
  • Jeanine, daar heb je deels gelijk in en ben ook voorstander om pigmenten te gebruiken i.p.v. ruwe kleurvormende oxides. Maar we mogen niet uit het oog verliezen dat de eindkleur mede bepaald wordt door de samenstelling van het glazuur waar dit pigment aan toegevoegd wordt. Het is zeker zo dat je met gebruik van pigmenten reeds een bij benadering eindresultaat ziet, maar een reeks proeven met hoeveelheid, glazuursamenstelling en temperatuur blijft wel noodzakelijk.
    beantwoord
  • Ja Lucien, dat is ook zo. De overige stoffen in een glazuur zijn inderdaad medebepalend. Het beste is proeven te doen, dat is vaak een wat langdurige geschiedenis maar voordeel is dat je dan een glazuur ook een beetje leert begrijpen...:)
    beantwoord
  • Volkomen mee eens Jeanine en het is ook nog leuk en spannend.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.